Justitsministeriet Lovafdelingen Dato Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0123 Dok.: ABF40058 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT vedrørende forslag til folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæ  mpelse af forurening fra skibe (B 83) 1.    Hørte myndigheder og organisationer mv. Beslutningsforslaget har været sendt til høring hos: Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Ålborg, P  ræsidenten for retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigs- politichefen, Politidirektøren i København, Foreningen af Statsadvokater, Politifuldmægtigfor- eningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Lands foreningen af beskikkede advokater, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Industri, Danmarks Rederiforening, Amnesty Internati- onal og Greenpeace. Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og organisationer mv.: Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Københavns Byret, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Ålborg, Præsidenten for retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,  Politi- direktøren i København, Foreningen af Statsadvokater, Landsforeningen af beskikkede advokater og Danmarks Rederiforening. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv. 2. Bemærkninger
- Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Københavns Byret, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Ålborg, Præsidenten for retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Politi- direktøren  i  København  og  Foreningen  af  Statsadvokater  har  ikke  fundet  anledning  til  at  frem- komme med bemærkninger til beslutningsforslaget. Landsforeningen for beskikkede advokater anfører, at der ikke er saglige grunde til at skærpe strafferammen for grovere overtrædelser fra de nugældende 4 år til strafferammer på mindst 5 til 10  års  fængsel,  jf.  udkast  til  rammeafgørelse  artikel  4.  Endvidere  finder  Landsfo reningen  for beskikkede  advokater,  at  rammeafgørelsens  bestemmelser  om  udmåling  af  bød estørrelser  er  et forsøg  på  en  kraftig  styring  af  de  enkelte  landes  strafudmåling.  Der  henvises  til,  at  udk  astet  til rammeafgørelse  artikel  6,  stk.  1,  opererer  med  minimumsbøder  på  mindst  150.000  til  300.000 Euro, dog i de mest graverende tilfælde, herunder forsætlige overtrædelser, på mindst 750.000 til 1.500.000 Euro. Det anføres, at en sådan form for lovgivning er fremmed for dansk ret, og der advares mod det foreslåede, ikke mindst på grund af risikoen for afsmitning på andre områder. Endvidere anføres, at bestemmelserne om rettighedsfortabelse i artikel 6 er mere vidtgående end i dansk ret, og at disse ikke kan anbefales. Derudover advares kraftigt imod artikel 4, stk. 4, litra b, hvorefter der i sig selv er mulighed for at udmå le en straf på 2 års fængsel, hvis handlingen er begået inden  for rammerne af en kriminel organisation. Det er i den forbindelse navnlig anført, at definitionen af, hvad der udgør en kriminel organisation, således som denne  fremgår af Kommi s- sionens  forslag  til  Rådets  rammea fgørelse  om  bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet  (KOM (2005) 6 endelig) af 19. januar 2005, er så bred, at ganske mange aktiviteter, som man ikke no r- malt ville forbinde med begrebet, falder ind under definitionen, og at indførelse af en særlig straf for  at  lede  en  kriminel  organisation  eller  deltage  heri  vil  stride  mod  de  nugældende  regler  om forsæt. Efter udkastet til rammeafgørelsen artikel 4, stk. 3, skal medlemsstaterne have en strafferamme med et maksimum på mindst mellem 5 og 10 års fængsel, hvis forsætlige overtrædelser af art   ikel 2  har  medført  betydelige  og  omfattende  skader  på  vandkvaliteten,  dyre -  eller  plantearter  eller dele af disse samt alvorlig personskade eller død. For at opfylde denne bestemmelse vil det være nødvendigt  at  hæve  strafferammen  i  straffelovens  §  196  om  grov  miljøkriminalitet  fra  fængsel indtil 4 år til fængsel indtil 6 år. Efter straffelovens § 196 straffes den, der under skærpende o   m- stændigheder  i  strid  med  miljølovgivningen  1)  forurener  luft,  vand,  jord  eller  undergrund  med den følge, at der sker betydelig skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare derfor, eller 2)  opbevarer  eller  bortskaffer  affald  eller  lignende  stoffer  med  den  følge,  at  der  sker  betydelig skade  på  miljøet  eller  fremkaldes  nærliggende  fare  derfor.  Efter  Justitsmin isteriets  opfattelse findes det hensigtsmæssigt som led i en styrkelse af indsatsen mod havforurening at hæve straffe-
- rammen for grov  miljøkriminalitet, der forårsager   skade på miljøet eller nærliggende fare  her- for. Justitsministeriet kan ligeledes ud fra samme hensyn tilslutte sig bestemmelsen i artikel 4, stk. 4, litra b) i udkastet til rammeafgørelse, hvorefter medlemsstaterne skal have en strafferamme med et maksimum på mindst mellem 2 og 5 års fængsel, hvis forsætlige overtrædelser af artikel 2 er begået inden for ram merne af en kriminel organisation. Det bemærkes i den forbindelse, at or- ganiseret  kriminalitet  er  defineret  i  fælles  aktion  nr.  98  af  21.  december  1998  om  at  gøre  det strafbart at deltage i en kriminel organisation i Den Europæiske Unions medlemsstater som ”en struktureret sammenslutning af en vis varighed, bestående af mere end to personer, som handler i forening med henblik på at begå strafbare handlinger   .” Bestemmelsen  i  artikel  6,  stk.  1,  litra  i)  om  bødestørrelser  fastsætter  alene  nedre  grænser  for bøderammernes maksimum. Dette indebærer, at strafferammens maksimum skal være på mindst 150.000 Euro og i de mest graverende tilfælde på mindst 750.000 Euro.   Rammeafgørelsen fast- sætter med andre ord ikke krav om minimumsbøder, og der kan således  i den konkrete sag frit udmåles bøder, der ligger under de a ngivne grænser. Bestemmelserne om andre sanktioner end bøder i udkastet til rammeafgørelse artikel 6, stk. 2, er valgfri.  Danmark  agter  ikke  i  forbindelse  med  implementering  af  rammeafgørelsen  at  foreslå ændringer i gældende ret om rettighedsfortabelse eller indførelse af andre sanktioner. Danmarks Rederiforening anfører, at MARPOL konventionen 73/78 alene fastlægger de mate- rielle regler for, hvad der er forbudt, og hvad der er tilladt, mens konventionen ikke siger noget nærmere om de strafferetlige sanktioner, hvis niveau mv. er overladt til de enkelte lande. Dan- marks Rederiforening anfører endvidere, at man ikke er bekendt med på hvilket grun dlag Miljø- styrelsen har kunnet oplyse, at de handlinger, som efter direktivforslagets artikel 4 og 5 skal be- tragtes som overtrædelser, er ulovlige efter dansk miljølovgivning. I den forbindelse rejser rede- riforeningen  spørgsmålet,  om  vurderingen  bygger  på  et  synspunkt  om,  at  Havret  skonventionen muliggør en fravigelse fra MARPOL konventionen 73/78. Det anføres, at en sådan argumentat i- on i andre sammenhænge kan have særdeles alvorlige konsekvenser. Det understreges, at indsi- gelsen ikke så meget vedrører det indholdsmæssige i direktivet og ra mmeafgørelsen, som rederi- foreningen i det væsentlige kan tilslutte sig. Som det fremgår af bemærkningerne til   beslutningsforslaget  (punkt 2)  fastsætter MARPOL kon- ventionen 73/78 alene hvad og hvor meget, der må udtømmes i havet.  Reglerne i konventionen er ikke  gennemført  ensartet  i  alle  EU’s  medlemslande.  Som  anført  i  bemærkningerne  til  beslut- ningsforslaget  tilsigter  udkastet  til  rammeafgørelse  og  forslaget  til  direktiv  at  fastlægge  et mindsteniveau for beskyttelse af havmiljøet i EU. Det skal ske dels ved i direktivforslaget at fast-
- sætte en præcis definition af, hvornår der foreligger forurening af havmiljøet, dels ved  i udkastet til rammeafgørelsen at sikre, at forurening af havmiljøet udgør en strafbar handling i alle EU’s medlemslande, og i den forbindelse ved at fastlægge en nedre grænse for strafferammernes mak- simum. Miljøstyrelsen har i anledning af høringssvaret fra Danmarks Rederiforening oplyst, at Miljøsty- relsen har gennemgået den relevante lovgivning, hvilket vil sige lov om beskyttelse af ha vmiljøet (havmiljøloven) med dertil hørende bekendtgørelser, og er kommet frem til, at reglerne opfylder mindstekravene for det strafbare område som fastsat i  udkastet til rammeafgørelsen artikel 2, jf. direktivforslagets artikel 4 og 5. Miljøstyrelsen har endvidere oplyst, at vurderingen alene byg- ger på en gennemgang af dansk ret og ikke indeholder en vurdering af, om Ha vretskonventionen muliggør en fravigelse af MARPOL konventionen 73/78.