Jeg har næsten lyst til at fortsætte der, hvor fru Irene Simonsen slap. Jeg kender mange studerende, der har en god kummefryser hjemme hos mor. Det er mor, der bager; mor, der vasker tøj; mor, der sender nogle ekstra lommepenge. Jeg gad vide, hvor mange personer på starthjælp der har en gavmild mor, som supplerer husholdningen ret så godt. Men det var ikke det, jeg faktisk skulle sige.
Jeg vil gerne gentage den holdning, vi har i Socialdemokratiet: Vi synes, at starthjælp mere er en startspærre for, at man kommer konkret og konstruktivt i gang med integration.
Vi ser nemlig også, at arbejde er vejen til integration, så vi ser gerne, at mange flere kommer i arbejde. Men mange, der er på starthjælp, vælger jo ikke, hvor de kan bo. De vælger ikke de arbejdsøer, der er rundtomkring i Danmark. De bliver jo placeret, i hvert fald i de første 3 år, og derfor skal vi have nogle ordninger, som er mere retfærdige, for nogle har en bedre chance for at komme i arbejde end andre.
Vi har været inde omkring det pral med de 36 pct., og jeg vil gerne kvittere for, at ministeren i hvert fald er ærlig på talerstolen og siger, at der intet bevis er i de 36 pct. i forhold til det at komme på arbejde, kun til at komme ud af starthjælpen, og derfor bør der kigges nøjere på det. Det er også godt, at ministeren indrømmer det, for det står meget tydeligt i rapporten, og forfatterne siger jo selv, at man ikke kan konkludere, at starthjælpen er en succes. Det er heller ikke de store tal, der er at bygge på. Derfor skal vi også hver især passe på, hvad vi bruger tallene til.
Men arbejdsmarkedsforsker Bent Greve, professor ved Roskilde Universitet, siger: Tallene tyder jo på, at det ikke virker. Man kunne halvere starthjælpen eller sætte den ned til nul. Det nytter ikke, hvis indvandrernes kompetencer ikke kan bruges på arbejdsmarkedet.
Der vil jeg godt gå i dialog, også med fru Irene Simonsen, og spørge: Hvad er det så, der skal til, og hvordan får vi kompetencerne løftet?
Der havde jeg håbet på, at vi kunne komme i en konstruktiv dialog om det udspil, regeringen er kommet med, »En ny chance til alle«, men også der forstår jeg efter i dag, at starthjælpen bliver en startspærre for, hvem regeringen vil tale med. Vi, der taler imod starthjælpen, bliver åbenbart forbudt, og også det, at vi snakker integration og om alle de andre elementer, der er i udspillet. Det er en nyhed, som vi kommer til at forholde os til.
Men ellers vil jeg gerne sige, at uanset starthjælp eller ej vil mit parti gerne være med i en dialog om integration og alle de facetter, der ligger der. Vi har i øvrigt også nogle flere facetter på selve integrationssiden, vi gerne vil sætte til debat, også forhold, som øger mulighederne for at få nogle kompetencer og for at komme på arbejdsmarkedet.
Når man kigger på rapporten, kan man se, at to ud af tre flygtninge på starthjælp får ekstra økonomisk hjælp fra deres kommune. Vi skal ikke gå i detaljen om det, men to ud af tre på starthjælp, siger rapporten. Og så må vi igen kigge på de små tal. Men når vi vil bruge tallene til ét bevis, må vi også kunne bruge de samme tal til et andet.
Jeg synes, det er farligt at prale af starthjælpen på nuværende tidspunkt. Det er også farligt at tro, at den er den eneste vej til arbejdsmarkedet.
Vi vil gerne have starthjælpen afskaffet, gerne i en kombination med nogle andre forhold, og gerne i en kombination med, at vi får en dialog med kommunerne om, hvordan de kan gøre det bedre, få de holdninger væk, hvis der er forkerte holdninger rundtomkring, men også få sikret, at kommunerne har økonomi og andre ressourcer til at gøre det bedre, for starthjælpen er jo kun en billiggørelse på nogle områder. Den sikrer jo ikke, at der er flere personaleressourcer.
Vi vil godt være med til at drøfte andre muligheder, men vi ser gerne, at starthjælpen hurtigst muligt bliver afskaffet, for vi tror ikke på, at den giver mere succes i forhold til integration eller til at komme på arbejdsmarkedet. Dermed siger jeg ikke, at alle skal op på højeste kontanthjælp. Vi siger netop, at vi skal røre ved deres kompetencer, at vi skal bidrage med at give dem noget uddannelse, at vi skal bidrage med at finde nogle job til dem.
Så er der den optimisme med at finde job. Når jeg kigger
i »En ny chance til alle«, som regeringen har udgivet, taler man om 25.000 job over en lang årrække, og det er også lavkompetencejob. Så det kunne godt ske, at der var nogle muligheder, hvis de mennesker og de job bare er i samme geografiske område. Jeg synes, at der er nogle udfordringer, vi skal snakke om her, men den udfordring bliver slået i stykker af, at starthjælpen åbenbart bliver en vetoret for regeringen, hvad angår at snakke med os andre om andre forhold. Derfor er det sådan set også godt, at starthjælpen er et selvstændigt problem i dag, så vi har fået det afdækket, og vi har også fået afdækket regeringens manglende vilje til at se på det selvstændige element.