Til beslutningsforslag nr. B 60 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Retsudvalget den   15. juni 2005 3. udkast (Betænkningsbidrag   fra V, DF og KF) Betænkning over Forslag til folketingsbeslutning om mærkning og registrering af katte, kommunalt ansvar for herreløse katte m.v. [af Kristen Touborg (SF) og Frode Sørensen  (S)] 1. Ændringsforslag Der er af Socialdemokratiet og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stillet 1 ændring  s- forslag. 2. Udvalgsarbejdet Beslutningsforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 7. juni 2005. Be- slutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget. Møder Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder. Spørgsmål Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har   besva- ret]. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) kan ikke støtte b eslutningsforslaget. Flertallet finder således, at der ikke bør gælde et egentligt lovkrav om mærkning og registrering af ejerkatte. Dette svarer til anbefalingen fra Det Dyreetiske Råd, som bl.a. lægger vægt på, at i mod- sætning  til  hunde,  hvor  mærkningen  er  afgørende  i  forhold  til  spørgsmål  om  ansvar  og  eve ntuel erstatning, er der ikke det samme behov i relation til katte, som erfaringsmæssigt ikke g  iver anled- ning til større skader eller erstatningssager. Fordelen ved, at katte er mærket og registeret,   er, at bortkomne katte i langt de fleste tilfælde kan komme hjem igen. Der er ingen ulemper ved en mærkningsordning, og hvis mærkningen foret ages i forbindelse  med  kastration/sterilisation,  er  der  ikke  nogen  væsentlig  udgift  ved  mærkni ngen.  Det skal være ejerens ansvar at sørge for, at mærkningen registreres og er ajourført. Disse registre tilby- der enhver katteejer registrering. Registreringen sker enten skriftligt ved et skema fra dyrlægen eller over  Internettet.  Det  vil  formentlig  være  mest  effektivt  og  økon   omisk,  at  disse  registre  udbygger deres kontakter til landets dyrlæger, katterier, kattehjem og katteejere. Herved behøver det offentl   i-
2 ge ikke at blive inddraget i registreringen eller omkostningerne. Det bør sikres, at katteregistret r å- der  over  tilstrækkelige  edb  -ressourcer,  sikkerhedskopiering  m.v.,  så  katt eregistret  til  enhver  tid  er intakt. Flertallet har i den forbindelse noteret sig, at Den Danske Dyrlægeforening og en række af de dyreværnsorg  anisationer, der  er  aktive på katteområdet, er  gået sammen  om at etablere  et register ved navn ” Det Danske Katteregister”. Flertallet er umiddelbart enig i, at det skal sikres, at kommunerne tager hånd om  de herreløse ka t- te, eventuelt som led i  gennemførelse af handlingsplaner.   Kommunerne  bør eventuelt pålæ gges at reagere på henvendelser fra borgere, der klager over gener fra herreløse katte. Komm  unens reaktion kan eventuelt bestå i  en orientering om de gæ  ldende regler og oplysning om, hvilke løsninger ko m- munen kan tilbyde. Kommunen vil eksempelvis kunne have indgået aftaler med  et dyreinternat, en dyrlæge  eller  eventuelt  kommunens  egen  gartnerafdeling.  Kommunen    bør  eventuelt   udsende  en skriftlig orientering om den påtænkte løsning af problemet, herunder f.eks. advisere beboere i o m- rådet  eller  fastsætte  en  tidsfrist  for,  hvornår  indfangning  iværksættes  m.v.  Hvis  indfangning  eller aflivning besluttes, bør det ske på fuldt betryggende måde.    Efter flertallets opfattelse kræver en e  n- delig stillingtagen til kommunernes forpligtelser på dette punkt imidlertid en nærmere drøftelse med bl.a. Kommunernes Landsforening, der har vurderet, at det på land splan vil koste omkring 50-100 millioner kr. at gennemføre beslutnin gsforslaget. Bestemmelsen om nedskydning af omstrejfende katte bør erstattes af nye regler. Problemet er, at det ikke er muligt for en privatperson at vide, om en kat virkelig er omstrejfende, eller om den er neutraliseret  og  registreret.  Det  bør  derfor  ik ke  være  tilladt  for  privatpersoner  at  skyde  katte.  Det bør i stedet fastslås, at katte   – som udgangspunkt    – kun må indfanges i godkendte fælder, og afli v- ning kun foretages af en dyrlæge eller  anden uddannet person. Spørgsmålet bør   imidlertid drøftes nærmer  e med bl.a. Skov- og Naturstyrelsen, som har gjort opmærksom på, at der er he   nsyn at tage til de i Danmark hjemmehørende vildtlevende dyr . Efter flertallets opfattelse bør r esultatet af disse drøftelser derfor foreligge, før der træffes nogen endelig beslu tning om et forbud . Efter de oplysninger flertallet er i besiddelse af, forventer regeringen, at de lovgivnings-initiativer, som  drøftelserne   med  bl.a.  Kommunernes  Landsforening  og  Skov-  og  Naturstyrelsen  måtte  give anledning til vil kunne fremlægges i 1.   halvår af  2006. Flertallet  finder  endelig  grund  til  at  understrege  vigtigheden  af,  at  dyreværnslovgivningen  med den plads, katten har i samfundet, til enhver tid sikrer kattenes velfærd og menneskers ansvar he  r- for. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder, at alle dyrs velfærd skal sikres   – også kattes. Katte er levende væsener, der kan føle smerte, opleve glæde og føle frygt. De kan sulte og tørste, og de kan lide. Derfor har kattene en værdi i sig selv. Mennesker påtager sig et ansvar ved at f   odre kat- tene. Det skaber et kunstigt højt fødegrundlag, så der bliver for mange katte. Derfor må menneskene også erkende deres ansvar, og tage sig af kattene eller begrænse antallet af katte gennem neutralis   e- ring, så der bliver det antal, som man er i stan d til at tage sig af. Beslutningsforslaget tager sigte på at beskytte katte. Det skal ske ved, at katteejerne fastholdes på deres ansvar og kommunerne forpligtes til at tage ansvar for herreløse ka tte. I  øjeblikket  findes  der  to  katteregistre  i  Danmark:  De t  Danske  Katteregister  (Kattens  Værn)  og Dansk Katteregister (Inges Kattehjem). Det dyreetiske Råd anbefaler, at der etableres èt samlet kat- teregister. S og SF finder nu tiden inde til, hvad angår katteregistre, at der fremover kun skal være èt funkt  i- onsdygtigt katteregister. Sagen er, at med to registre, så får man en langt dårlige situation for dyr   e- ne, og dermed kommer det til at gå ud over dyrene i stedet for at hjælpe dem. Og da det samt   idig
3 har vist sig vanskeligt for de forskellige foreninger at nå ti l enighed på dette område, mener S og SF, at problemet skal løses ad lo vgivningens vej. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal: (S og SF), tiltrådt af <>: Til teksten 1) I punkt 1 udgår ordene: », som skal sendes i offentligt  udbud« [Etablering af registret skal ikke sendes i offentligt udbud] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med ændringsforslag bortfalder kravet om,  at et  samlet register for katte  skal sendes i offentligt udbud. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflo    kkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i   betænkningen.   Birthe Rønn  Hornbech (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Karsten Nonbo (V)   Søren  Pind (V) Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF)   Tom Behnke (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Frode Sørensen  (S)   Lissa Mathiasen (S)   Morten Bødskov  (S) Per Kaalund (S)   Elisabeth Arnold (RV)   Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
4 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende B 60 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar 2 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 60 Spm.nr. Titel 1 Spm. om dyrlæger kan vælge mellem katteregistrene, når katte reg i- streres, til justitsministeren, [og ministerens svar herpå]