ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 18. maj 2005 Besvarelse  af  spørgsmål  8    (B  52)  stillet  af  Erhvervsudvalget  den  13. maj 2005. Spørgsmål 8: ” Hvis ministrene finder det kompliceret at overgå fra et regime med ensa r- tet momssats til et differentieret momssystem, og finder det uklart, hvilke virkninger  en  sådan  grundlæggende  ændring  af  momssystemet  ville  me d- fø re, kunne ministrene da finde det mindre kompliceret at se en nedsætte  l- se  af  momssatsen  for  hotelværelser  som  et  tidsafgrænset  (f.eks.  3 -årigt) forsøg  på  momsnedsættelse  inden  for  et  område,  som  kan  afgrænses  fo r- holdsvist klart, og som kunne forventes at resultere i meget (også umidde l- bare)  positive  effekter,  og  hvor  forsøgets  resultater  formentlig  kunne  b e- skrives forholdsvist præcist og dermed kunn  e øge indsigten i sammenhæ   n- gene – i- katorvirkning – e- skæft  igelse, provenu, BNP og betalingsbalance på den anden side? ” Svar: Da   moms   henhører    under   Skatteministeriets   ressort,   har   jeg   indhentet svarbidrag fra skatteministeren, der oplyser føl gende, hvortil jeg henholder mig: ”Det vil i princippet være muligt at nedsætte momsen på et af de områder, der er nævnt i det tidligere omtalte bilag H   i en tidsbegrænset periode, for at belyse effekterne af den nedsatte sats. Men det er efter min opfattelse en dårlig idé. For det første er det regeringens opfattelse, at hvis der kan findes råderum til  det,  så  ser  regeringen  hellere  yderligere  lettelser   af  skatten  på  arbejde end nedsat moms på hotelovernatninger. Dernæst er nedsat moms en af de måder at give skattelettelser på, som i mindst udstrækning kommer danske forbrugere til gode. For  det  andet  vil  det  være  vanskeligt  at  indføre  et  gode  i  form  af     nedsat moms  i  en  periode  og  dernæst  ophæve  ordningen.  Dette  ser  vi  tydeligt  i EU  i  øjeblikket,  hvor  man  netop  i  en  periode  har  givet  medlemslandene mulighed for i en periode forsøgsvis at have nedsat moms på visse arbejd  s- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 Købe nhavn K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 intensive ydelser. Denne EU-ordning ophører med udgangen af året og de lande, som har benyttet forsøgsordningen har nu vanskeligt ved at ophæve den igen. For det tredje har vi allerede nogle erfaringer med effekterne af at nedsætte momssatsen via EU’s forsøgsordning med nedsatte satser på    arbejdsinten- sive ydelser. Ordningen har løbet over et par år og formålet var at unders   ø- ge om nedsat moms på visse arbejdsintensive ydelser (som f.eks. frisørf  a- get) kunne mindske det  sorte arbejde og  give øget beskæftigelse. Evalu   e- ringen konkluderede dog, at der ikke kunne påvises en direkte forbindelse mellem  nedsat  moms  på  arbejdsintensive  ydelser  og  øget  beskæftigelse. Evalueringen viser også, at en nedsættelse af momssatsen ikke kan siges at have en kraftig indvirkning på efterspørgslen, idet den nedsatt  e momssats ikke slår fuldt igennem på prisen. Evalueringen  af  ordningen  var  vanskelig,  idet  effekterne  er  vanskelige  at måle og vil variere fra område til område. F.eks. vil en vurdering af subst   i- tutionselasticiteten   variere   alt   afhængig   af,   hvilke   substi  tuerbare   va- rer/ydelser der findes.”