Folketingets Erhvervsudvalg ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Eksp.nr. 190324 18. maj 2005 Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål   6 10 (B 52) stillet af Erhvervsudvalget den 13. maj 2005. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 Købe nhavn K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 18. maj 2005 Besvarelse  af  spørgsmål    6  (B  52)  stillet  af  Erhvervsudvalget  den  13. maj 2005. Spørgs mål 6 : ” Ministrene bedes opridse hovedargumenterne for et ensartet momsregime henholdsvis et differentieret momsregime.” Svar: Da   moms   henhører   under   Skatteministeriets   ressort,   har   jeg   indhe ntet svarbidrag fra skatteministeren, der oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig: ”Et en -sats-system har først og fremmest den store fordel, at det er enkelt at administrere. Og det er enkelt at administrere for såvel myndighederne som virksomhederne. I forbindelse med en måling af virksomhedernes administrative byrder ved hjælp af en ”Standard Cost Model” (i Danmark kaldet AMVAB) af mom s- området,  har    Danmark,  Sverige,  Norge  og  Holland  lavet  en  benchmark landene  imellem.  Benchmarken  viser  med  tydelighed,  at  håndteringen  af flere momssatser er administrativt byrdefuldt for virksomhederne. Jo flere satser - jo større byrder. En forøgelse af erhvervslivets administrative byrder er ikke en del af reg e- ringens politik. Regeringen har derimod et mål om at r educere erhvervsli- vets administrative byrder med op til 25 pct. inden 2010. Et momssystem med differentierede momssatser vil endvidere medføre a f- grænsnings  problemer  -  hvilke  ydelser/varer  er  omfattet  af  den  nedsatte sats? Afgrænsningsproblemerne vil resu  ltere i et øget antal tvister og ret s- sager mellem myndighederne og virksomhederne. Vi ser allerede i dag dis- se afgrænsningsproblemer på de områder, hvor der er momsfritagelser. Dernæst vil et differentieret momssystem, hvor man på nogle områder ne d- sætter satsen,   med   al   sandsynlighed   medføre   et   umiddelbart   tab   i momsindtægter for staten. Det der kan tale for nedsatte satser på nogle områder, kan være afledte p o- sitive virkninger i form af f.eks. øget omsætning for virksomhederne. Dette forudsætter dog, at n  edsættelsen af momssatsen også reelt kommer forbr   u- gerne  til  gode.  Der  er  nemlig  eksempler  på,  at  nedsatte  satser  ikke  slår igennem på prisen, fordi avancen ”scores” i detailleddet. I Sverige har man ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 Købe nhavn K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 til eksempel nedsat momsen på bøger til 6 pct. En svensk   undersøgelse f o- retaget  af  ”Bokpriskommissionen”  i  2005  viser,  at  nedsættelsen  af  moms ikke står fuldt igennem på bogpriserne og at der er forskel på hvor meget (eller lidt) momsnedsættelsen slår igennem på skønlitteratur og faglitter a- tur. Med andre ord steg boghandlernes avance. Til  illustration  kan  nævnes,  at  der  i  England  er  0  -sats  (det  vil  sige  nul moms på salget, men fuldt fradrag for virksomhedens indkøb) på børnetøj. Men ikke desto mindre er børnetøj dyrere i England end i Danmark. Dette fremgår  af  e n  sammenligning  af  priser  og  momssatser  for  visse  sektorer, som  EU  Kommissionen  har  udarbejdet  i  forbindelse  med  et  forslag  om nedsatte satser (KOM(2003) 397). I  forbindelse  med  eventuelle  positive  effekter  på  omsætningen  af  visse ydelser og varer, skal man dog være opmærksom på substitutionselasticit e- ten, idet øget salg af en vare/ydelse kan medføre et fald i salget af en anden substituerbar vare/ydelse og dermed medføre konkurrenceforvridning i e r- hvervslivet. Det  vil  sige  at  hvis  man  nedsætter  momsen  på     hotelovernatninger,  så  vil antallet af hotelovernatninger stige, men overnatninger på campingpladser, vandrehjem m.m. vil falde. Endelig har en ensartet momssats den fordel, at den ikke forvrider forbru- get.  Momsen  kan  med  andre  ord  sammenlignes  med  en  indirekte  ind- komstskat.”