Skatteministeriet J.nr.   2005-211 - 0021 Den Spørgsmål    2 og 3 Til Folketingets Erhvervsudvalg Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 2 og 3 af    12. maj 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Spørgsmål 2:   Finder ministeren, at en nedsættelse af momsen på hotelværelser byder  på  særligt  store  problemer  med  hensyn  til  omgåelse,  eller  vil  netop  en momsdifferentiering på dette område, der er knyttet til et meget veldefineret objekt, være  lettere  at  administrere    end  mange  andre  mulige  momsnedsættelser,  f.eks. momsnedsættelse på enkelte varekategorier? Svar: Det er min opfattelse, at uanset hvor veldefineret et objekt, der er tale om at benytte en nedsat momssats på, så vil der altid kunne opstå afgrænsningsprobl emer og usikkerhed om hvilken sats, der skal anvendes. Dette gælder såvel varer som ydelser. En ydelse som ”hotelovernatninger og lignende etablissementer” vil blandt andet skulle   afgrænses   overfor   andre   overnatningsmuligheder   såsom   sommerhuse, vandrehjem, campingpladser og -hytter, ”bed and breakfast”, privat ferieudlejning med mere. Spørgsmål 3:   Hvordan vurderer skatteministeren, at momsprovenuet henholdsvis skatteprovenuet    vil    påvirkes    ved    alternative    nedsættelser    af    momsen   på hotelværelser til 15 pct.  , 10 pct. eller 0 pct.? Svar:  En  nedsættelse  af  momssatsen  for  overnatning  på  hoteller  og  lignende etablissementer  fra  de  nuværende  25  pct.  til  15  pct.  skønnes  at  medføre  et umiddelbart tab i momsindtægter på ca. 850 mio. kr. En nedsættelse af momssatsen må dog formodes at føre til et øget antal overnatninger, som skønnes at medføre et momsprovenu på ca. 250 mio. kr. Derved bliver det samlede tab på momsprovenuet ca. 600 mio. kr. En  nedsættelse  af  momssatsen  til  10  pct.  svarer  til  det  i  B  52  foreslåede.  S   om beskrevet  i  lovforslagets  resumé  skønnes  en  sådan  nedsættelse  at  medføre  et umiddelbart  tab  i  momsindtægter  på  1.250  mia.  kr.  Tages  der  højde  for  et momsprovenu   grundet   et   øget   antal   overnatninger   vil   det   samlede   tab   på momsprovenuet udgøre ca. 900 mio.  kr. En nedsættelse af momssatsen til 0 pct. vil ikke være i overensstemmelse med de EU-retlige momsregler. I henhold til 6. momsdirektivs artikel 12, stk. 3, litra a, må den nedsatte sats på varer og ydelser i bilag H (herunder ophold på hoteller og lignende etablissementer) ikke være mindre end 5 pct. af beskatningsgrundlaget. For så vidt angår en nedsættelse af momssatsens påvirkning af skatteprovenuet, skønnes det ikke at påvirke skatteprovenuet mærkbart.