Også det her forslag er jo et forslag, vi har beskæftiget os med før. Der er genkendelsens glæde over eftermiddagens dagsorden i Folketinget. Det er mindre end 2 år siden, at Folketinget behandlede og forkastede et beslutningsforslag om fixerum. Og det siger jeg ikke for på nogen måde at anfægte forslagsstillernes ret til at teste forslaget på ny, intet ville ligge mig fjernere. Det er fair nok. Der har jo været et valg, og det er sådan set kun rimeligt, at også det nye Folketing får lejlighed til at forholde sig til, om vi skal have fixerum eller ej. Så kan vi jo forhåbentlig få det spørgsmål afklaret og forhåbentlig også få bekræftet den kurs, der blev lagt sidst i denne sag.
Ud over at der har været et folketingsvalg og det derfor er rimeligt at se på forslaget igen, må jeg sige, at jeg personligt glæder mig over at se forslaget igen, for jeg havde en forventning om, at de spørgsmål, jeg selv stillede, da forslaget var til behandling sidst, nu ville blive besvaret, for jeg kan jo se, at forslaget opererer med et sæt helt nye, opdaterede bemærkninger. Men nej, her var der ingen glæde, for ikke et eneste af de spørgsmål, som jeg og regeringen stillede sidst, har fundet et svar i bemærkningerne, som man ellers ikke just kan kritisere for at være summariske.
Men det kan jo være, at forslagsstillerne har nogle svar til os her i dag; det får vi at se, og jeg skal nok vende tilbage til nogle af spørgsmålene.
Men inden da vil jeg gerne slå fast, at regeringen er helt på det rene med, at der uanset den hidtidige indsats med udbygningen af behandlingskapaciteten og indførelsen af en behandlingsgaranti fortsat er en gruppe hårdt belastede stofmisbrugere med nogle helt særlige behov, som det er vanskeligt at dække. Regeringen er også på det rene med, at disse stofmisbrugere desværre påfører ikke bare sig selv, men jo også deres nærmeste og det omgivende samfund alvorlige skader.
Derfor har jeg stor forståelse for forslagsstillernes ønske om at gøre noget for at begrænse disse skader. Det er en positiv ambition, og det er sådan set også en ambition, regeringen deler. For vi har et fælles ansvar for samfundets svageste, hvortil man i den grad jo må henregne de stofmisbrugere, som vi her taler om. Derfor har regeringen også allerede fra sin tiltræden lagt vægt på at forstærke dette ansvar, lagt vægt på at søge at leve op til dette ansvar.
I forhold til de problemer, som der her er tale om, har regeringen med sin handlingsplan mod narkotikamisbrug »Kampen mod narko«, taget en lang række initiativer, hvis sigte er direkte eller indirekte at begrænse de skader, som følger med stofmisbruget. Jeg tænker på flere ting, f.eks. kvalitetsvurderingen af metadonbehandling som grundlag for fremtidig kvalitetssikring og udvikling, indførelse af en ordning med tidligere gratis vaccination mod hepatitis A og B, herunder gratis vaccination mod hepatitis B af pårørende til stofmisbrugere, og jeg tænker på initiativer til begrænsning af hepatitis C-smitten og fremlæggelse af retningslinjer for undersøgelse og behandling af hepatitis C-smittede. Med satspuljeaftalen for 2004 blev regeringen enig med forligspartierne om at afsætte de nødvendige midler til gennemførelse af disse initiativer. Og hertil kommer et yderligere initiativ vedrørende vandampuller i sprøjtesæt. Med handlingsplanen »Kampen mod narko« har regeringen endvidere lagt op til, at også nye initiativer kan se dagens lys. Forsøgene med en metadoninjektionsordning med øget sundhedsfaglig indsats og med øget psykosocial støtte er nu afsluttet, og i hvert fald nogle af forsøgsresultaterne ser umiddelbart ud til at give et godt grundlag at arbejde videre på. Derfor vil vi nu i regeringen se nærmere på resultaterne, som de bl.a. er blevet præsenteret af Center for Rusmiddelforskning i denne uge. Senest har regeringen bevilget midler til et projekt, som har til formål at belyse den mulige sammenhæng mellem metadonbehandling og dødsfald, og her er det vigtigt for mig at understrege, at alle disse skadereducerende initiativer ikke står alene. Ved siden af står bl.a. væsentlige initiativer som indførelse af behandlingsgarantien, som vi har et ret udpræget fælles ansvar for, og oprustningen generelt af behandlingsindsatsen i fængslerne, som regeringen og satspuljepartierne også har været enige om.
Med de initiativer har vi vist viljen til at sætte handling bag ordene om kampen mod narkotikamisbruget og om, at skadereduktion er og fortsat bør være et integreret element i den danske narkotikapolitik. Initiativerne afspejler efter regeringens opfattelse dels vores ønske om at fastholde og forbedre de allerede eksisterende tilbud, dels vores ambitioner om hele tiden at udvikle nye tilbud.
Jeg vil gerne understrege, at regeringen sådan set er åben og fordomsfri i vores tilgang til disse spørgsmål, men det er vigtigt efter regeringens opfattelse, at man også bruger sin kritiske sans og sin sunde fornuft, når forslag om nye initiativer vurderes; især inden man tager beslutning om mere vidtrækkende initiativer, bør man altså nøje overveje konsekvenserne.
Så er vi jo fremme ved målstregen, for netop konsekvenserne taler klart og entydigt imod etablering af fixerum. Og selv om man vælger at sætte et andet skilt over indgangsdøren og kalde det et sundhedsrum, så er og forbliver det et fixerum.
Det er jo ikke sådan, at regeringen afviser etablering af fixerum alene med henvisning til, at det ville være i strid med FN's narkotikakonventioner, for det ville det være
- det er tankevækkende, at forslaget kommer fra partier, der jo ellers tit og ofte trækker internationale konventioner frem - det har det autoritative kontrolorgan INCB, der er institueret i FN's narkotikakonventioner, igen og igen påpeget. Nej, nok så vigtigt og for mig helt afgørende er det, at etablering af fixerum er et kvalitativt betydelig mere vidtgående skridt end f.eks. metadonbehandling og udlevering af sprøjtesæt og dermed altså et klart udtryk for en legaliseringstendens; vi kommer simpelt hen længere ud på glidebanen. For det, der er bærende for tanken om fixerum, er jo, at hensynet til skadereduktion må have absolut forrang, og problemet er, at en konsekvent forfølgelse af dette hensyn, skadereduktionshensynet, kolliderer med det, der er selve kernen i narkotikapolitikken, nemlig at vi skal imødegå al ikkemedicinsk og ikkevidenskabelig anvendelse af narkotika. Da vi sidst behandlede det her spørgsmål - og det er så altså et par år siden - forsøgte jeg at anskueliggøre det her problem ved at stille en række mere grundlæggende spørgsmål, som der nødvendigvis skal findes nogle svar på, hvis man vil gå den vej, som forslagsstillerne her anviser. Jeg skal spare medlemmerne af Folketinget for at høre alle disse spørgsmål gentaget, men jeg vil da opfordre til, at man læser førstebehandlingen, som fandt sted den 28. februar 2003. Også
i det svar, som jeg dagen forinden sendte til Sundhedsudvalget, vil forslagsstillerne kunne finde spørgsmålene, og jeg glæder mig fortsat uendelig meget til at høre nogle af svarene.
I dag vil jeg blot trække to spørgsmål frem, som meget klart illustrerer det dilemma, som man står med her, og de problemer, man bevæger sig ud i. For det første: Hvis stofmisbrugerens besiddelse af heroin accepteres i et fixerum, hvad så umiddelbart uden for døren på vej ind i fixerummet, accepterer vi så også stofmisbrugerens besiddelse af heroin? Og hvad så lidt længere væk, 100 m væk, 200 m væk,
300 m væk, i samme kvarter, i nabokvarteret, på Nørreport Station på vej til fixerummet eller en station længere ude af byen, hvor man står på toget? Hvor går grænsen for, hvor man kan klare frisag over for politiet ved at hævde, at man sådan set er på vej til et legaliseret, af Folketinget blåstemplet fixerum? For det andet: Hvis det offentlige etablerer fixerum, hvorfor skal det offentlige så ikke også simpelt hen udlevere heroin til de stofmisbrugere, der opsøger fixerummene, i stedet for fortsat at lade dem være henvist til først at begå kriminalitet eller prostituere sig for at kunne skaffe heroinen på det illegale marked? Det er jo bare to spørgsmål, som regeringen dengang i 2003 efterlyste svar på fra forslagsstillerne; rationelle, holdbare begrundelser for i givet fald at fravælge det, der har været vores strategi indtil videre.
Vi spurgte; vi fik ikke noget svar. Nu er der gået 2 år. Partierne bag forslaget har samlet kræfterne efter mødet med vælgerne og brugt dem på at finde nye pressemeddelelser m.v., som man nu fremlægger som dokumentation for fixerums velsignelser. Men da man kom til de af regeringen efterlyste begrundelser og svar, var kræfterne tilsyneladende brugt op. Og derfor må vi altså konstatere - lidt ærgerligt - at regeringens efterlysninger i hvert fald hidtil har været forgæves, men det kan jo være, at debatten bringer klarhed over denne sag.
Indtil da må jeg sige, at de manglende svar sådan set bekræfter min frygt for, at man med etablering af fixerum vil bevæge sig et skridt ud ad glidebanen i retning af legalisering, og det er sådan set en frygt, som ikke er ubegrundet. I forbindelse med den føromtalte førstebehandling lagde den daværende ordfører for forslagsstillerne jo ikke skjul på, at man ikke kunne se problemet i, at en vedtagelse af forslaget ville blive fulgt op af yderligere forslag i samme retning.
Realiteten er jo også, at hvor det oprindelige beslutningsforslag handlede om etablering af rum, hvor stofmisbrugere lovligt kunne injicere deres stoffer, så handler det nye beslutningsforslag, så vidt jeg forstår bemærkningerne, også om at give misbrugerne adgang til lovligt at ryge deres stoffer i disse rum. Det må herefter stå klart for alle, at det næste meget vel kan blive at åbne op for, at også kokainmisbrugere i lovlige og trygge rammer kan sniffe deres kokain - hvorfor ikke det? - inden de går ud
i byen for at more sig. Som nævnt er vi i regeringen både åbne og fordomsfri i forhold til udvikling af nye tilbud, men vi forbeholder os altså også retten til at bruge kritisk sans, sund fornuft, når forslag om nye initiativer vurderes. Ja, vi føler sådan set, at vi har en forpligtelse til at gøre brug af sund fornuft, og forslaget om fixerum holder ganske enkelt ikke til en sådan vurdering. Det vil regeringen holde fast ved, i hvert fald indtil forslagsstillerne formår at give os nogle rationelle og holdbare svar på en række spørgsmål, som jeg her har antydet og tidligere stillet. Men i stedet for nu at bruge nye kræfter på en sandsynligvis forgæves søgen efter svar, vil jeg foreslå forslagsstillerne, at man i stedet bruger kræfterne på sammen med regeringen at fastholde og forbedre de allerede eksisterende skadereducerende tilbud, bruger kræfterne på i fællesskab at udvikle nye tilbud. For når alt kommer til alt, så er vi jo enige om, at skadereduktion er og fortsat bør forblive et integreret element i den narkotikapolitik, som vi nu også har høstet international anerkendelse for. Det vil jeg da gerne lige opholde mig ved bare et kort øjeblik. Jeg har orienteret Sundhedsudvalget, Socialudvalget og Retsudvalget her før årsskiftet om, at FN-organet INCB efter at have haft lejlighed til at foretage en nærmere bedømmelse af indsatsen her i landet, er nået frem til at anerkende regeringens handlingsplan mod narkotikamisbrug, »Kampen mod narko«. INCB udtrykker sin stærke støtte til handlingsplanen som sådan og hilser de enkelte initiativer, det vil altså også sige de skadereducerende initiativer, som forligspartierne har været med til sammen med regeringen at bære igennem, velkommen. Her vil jeg gerne understrege, at INCB ikke er et tilbageholdende og forsigtigt organ, nej, INCB foretager hvert år en nærmere bedømmelse af indsatsen i en række forskellige lande og holder sig bestemt ikke tilbage fra at kritisere, når der findes grund til det. Og jeg synes sådan set, at det er i det lys, man skal se den anerkendelse, som Danmark har høstet for vores narkotikapolitik, og derfor vil jeg advare imod, at vi rykker ved grundpillerne i vores narkotikapolitik. Nu vi så er ved det internationale, vil jeg afslutningsvis gøre nogle meget få betragtninger om de mange ord om de udenlandske erfaringer. Man får jo nærmest indtrykket af, at Danmark er det sidste land på kloden, hvor vi er skeptiske over for det her. Det er altså ikke situationen, snarere tværtimod. Faktum er jo, at der kun er etableret fixerum i ganske få lande, og at erfaringerne derfor hviler på et yderst spinkelt grundlag. Jeg kan nævne, at der for så vidt angår Australien og Canada, som nævnes i forslaget, er tale om ét fixerum i hvert land, ét i Australien, ét i Canada. Det i Australien er ikke støttet af den australske regering, og det i Canada er først åbnet for godt og vel et år siden og bliver først evalueret efter 3 år. Så man må sige, at det er rimelig sparsomme internationale erfaringer, man her trækker på. Med hensyn til Norge er man, som det også fremgår af bemærkningerne, først for ganske nylig gået i gang med at drive fixerum, og derfor kan man vel knap nok kalde de norske erfaringer for sparsomme, de er vel nærmest ikkeeksisterende. Men det er jo ikke ensbetydende med, at vore nordlige naboer ikke har høstet erfaringer i øvrigt, også gode erfaringer.
Således er det i Norge lykkedes at halvere antallet af narkotikarelaterede dødsfald fra 2001 til 2003, en halvering fra 2001 til 2003, uden fixerum.
Man ser de senere års satsning på metadonbehandling og lavtærskeltilbud som en vigtig forklaring på den meget positive udvikling i Norge. Og det er sådan set en velkonsolideret international erfaring, det er værd at trække på, og som bekræfter mig i, at det stadig er muligt at gøre fremskridt med en målrettet indsats, hvor vi fastholder og forbedrer de allerede eksisterende skadereducerende tilbud, og hvor vi aktivt forsøger også at udvikle helt nye tilbud uden derved at bevæge os et skridt ud ad en glidebane den gale vej, nemlig i retning af legalisering af narkotika.