Til beslutningsforsla g nr. B 30 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den   8. juni 2005 Betænkning over Forslag til folketingsbeslutning om en national handlingsplan for æ  ldre medicinske patienter [af Lone Møller  (S) m.fl.] 1. Udvalgsarbejdet Beslutningsforslaget blev fremsat den 18. marts 2005 og var til 1. behandling den 28. april 2005. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 5 møder. Spørgsmål Udvalget har stillet 2 spørgsmål til inde  nrigs - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse. Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at V  enstre ønsker at sikre den bedst mulige behan d- ling af de ældre med  icinske patienter. Siden 2001 har regeringen givet et væsentligt løft til den indsats, som der virkelig var behov for såvel overfor de kiru rgiske patienter som overfor de medicinske patienter og i særdeleshed overfor de ældre medicinske patienter. Sygehusvæsenet har fået tildelt 3 mia. kr. til bl.a.    meraktivitet, og dette har motiveret til, at væ- sentligt flere medicinske patienter end de ældre  medicinske patienter er  blevet behandlet samtidig med, at belægningsprocenten på de medicinske afdelinger er faldet. Regeringen og DF har afsat midler til en øget indsats  på  specifikke medicinske områder som bl.a. demensområdet og diabetesområdet. Der er via   kvalitetsmodellen sat fokus på genoptræningsom   rå- det og den elektroniske medicinprofil er blevet implementeret. Herudover er der afsat 105 mio. kr. i hvert af årene 2005 og 2006 til en øget specifik indsats til   ge- riatri, genoptræning samt influenzavaccination af ældre. Der er afsat midler til et forsøg sprojekt vedrørende sundhedscentre og til forsøg med forebygge  n- de sundhedsfremmende indsats. Kommunalreformen vil på sundhedsområdet give   et mere entydigt ansvar for sundhedsfremme og koordination af bl.a. den helhedsorienterede indsats mellem kommune og sygehusvæsen bl.a. ve  d- rørende den ældre medicinske patient.
2 Der er mange aktiviteter i gang, og der er sat fokus på den ældre medicinske patient. Set i lyset af regeringens indsats og kommunalreformens entydige præcisering af myndighedsa  n- svar overfor borgerne - også på sundhedsområdet - finder Venstre, at der ikke aktuelt er behov for at etablere en national handlingsplan, som vil virke bureaukratisk og forstyrrende på de mange initi a- tiver, som allerede er iværksat og som skal til at virke. Venstre vil følge  udviklingen og måle effekten af tiltagene. Der er således ikke aktuelt behov for udarbejdelse af en national handlingsplan for de ældre medicinske patienter. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at det er Dansk Folkepartis vurdering, at det i beslutningsforslaget ikke er tilstrækkeligt belyst, hvorledes de økonomiske konsekvenser vil blive såfremt  beslutningsforslaget vedtages. Men det er Dansk Folkeparti holdning, at patientbehandlingsforløbet for de ældre medicinske p   a- tienter  bør  prioriteres   bedre,  og  vi  kan  tilslutte  os,  at  vi  som  mål  arbejder  frem  mod  en  national handlingsplan for denne gruppe patienter. Dansk Folkeparti har medvirket til at tilføre ekstra midler gennem en årrække til geriatrien, lung e- sygdommen   KOL,   influenzavaccinationer,   genoptræning,   hensigtsmæssig   medicin   anvendelse, akutsengestuer og til de demente. Med disse økonomiske tiltag har Dansk Folkeparti  været med til at   forebygge, at ældre medici  n- ske patienter er blevet indlagt, men vi er klar over, at det i fremtiden kan gø res endnu bedre. Det  skal  endvidere  bemærkes,  at  de  allerede  bevilgede  økonomiske  ressourcer  desuden  vil  for   t- sæ  tte i en årrække fremover. Yderligere vil den kommende strukturreform medvirke til, at kommunerne får et større ansvar for opgaverne på sundhedso mrådet herunder genoptræning udenfor sygehusregi. Det er Dansk Folkepartis intentioner, at der også på den baggrund vil ske en minimering af hosp  i- talsindlæggelser også set i relation til de forskellige livsstilssygdomme. Dansk Folkeparti kan på den baggrun d ikke tilslutte sig forslaget trods de gode intentioner. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Det Radikale Venstre er positiv over for sigtet i beslutningsforslaget, nemlig  at sikre,  at de kommende  års  realvækst og indsats i sun   d- hedsvæ  senet også kommer de ældre medicinske patienter til gode. Det Radikale Venstre deler i vid udstrækning  analysen  af  problemerne  på  landets  medicinske  afdelinger  med  bl.a.  manglende  b   e- handlingskapacitet,   underbemanding   og   skiftende   personale.   Det   Radikale   Venstre   finder   dog grundlæggende, at det ville være uklogt at søsætte en sådan national handlingsplan nu, hvor vi ne t- op  står  foran  at  skulle  gennemføre  en  strukturreform,  der  har  til  hensigt  at  styrke  indsatsen  ikke mindst til gavn for de medicinske og ældre   patienter. Ambitionen om at sikre de medicinske patien- ter et sammenhængende patientforløb, som den kommer til udtryk i beslutningsforslaget, er også et af omdrejningspunkterne i strukturreformen. Den ny reform sætter i det hele taget kommunerne i en langt   mere central rolle, hvilket gerne skul- le  føre  til  bl.a.  den  udbygning  af  den  sundhedsfremmende  indsats  i  ældreplejen,  som  efterlyses  i beslutningsforslaget.  Man  kan  dog  tvivle  på,  i  hvor  høj  grad  kommunerne  vil  kunne  gennemføre denne udbygning – reformens    samlede økonomi taget i betrag tning. Hele personaleområdet kalder dybest set på en selvstændig analyse, idet problemerne med at r e- kruttere  og  fastholde  kvalificeret  personale  ikke  alene  er  knyttet  til  afdelinger  og  specialer,  men  i høj grad også er geogr  afisk betingede.
3 Det Radikale Venstre noterer sig i den forbindelse, at regeringen i maj 2005 stod fadder til rappor- ten »Evaluering af takststyring i sundhedsvæsenet  «. Heri fastslås det, at »indførelsen af den statsl  i- ge aktivitetspulje er således ikke sket  på bekostning af de medicinske patienter «. Det Radikale Ven- stre havde gerne set en uafhængig undersøgelse af det spørgsmål, men tager her og nu konklusionen til efterretning. Endelig er der grund til at bekræfte, at nationale handlingsplaner har vist sig   at være et godt og e  f- fektivt middel på såvel kræft - som hjerteområdet. Men for mange deltaljerede handlingsplaner kan frarøve regionerne og kommunerne muligheden for at tilpasse deres løsninger fleksibelt og i ove  r- ensstemmelse med de lokale forhold – og i    dette tilfælde før de overhovedet har fået etableret sig og er kommet i stand. Et mindretal i udvalget (S, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunkte t  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Inge-Lene Ebdrup (V)   Joan Erlandsen (V)   Birgitte Josefsen (V)   Preben Rudiengaard (V) nfmd. Jørgen  Winther (V)   Birthe Skaarup (DF) fmd.  Karin Nødgaard  (DF)   Helle Sjelle (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Karen Hækkerup   (S)   Lone Møller  (S)   Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Østergaard    (RV)   Kamal Qureshi (SF) Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin  (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende B 30 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om tidspunkt for afgivelse af betænkning 2 1. udkast til betænkning 3 Nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning 4 2. udkast til betænkning 5 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 30 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvor stor belægningsgraden på de medicinske afdelinger har været siden 2002, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 2 Spm. om, hvor langt man er med udmøntningen af de 50 mio. kr., som er afsat til forsøg vedrørende sundhedscentre, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå