Socialdemokraterne har, lidt overraskende synes jeg måske, genfremsat deres beslutningsforslag fra forrige samling, som opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag om udarbejdelse af en handlingsplan for ældre medicinske patienter - en plan, der skal sikre, at der er den fornødne kapacitet, tid og sammenhæng i behandlingen af ældre medicinske patienter.
Hvad gemmer sig bag overraskelsen? Jo, selvfølgelig det forhold, at jeg sådan set troede, at de myter og misforståelser, som beslutningsforslaget bygger på, var udryddet med den meget grundige drøftelse, vi havde, sidste gang forslaget blev fremsat - jeg tror, det var i december måned - men det er de øjensynligt ikke, og derfor tager vi da bare debatten en gang til. For min skyld ingen alarm!
Lad mig en gang for alle understrege, at vi naturligvis er glade for, at Socialdemokraterne deler regeringens ønske om at sikre den bedst mulige behandling af de ældre medicinske patienter. Tak for opbakningen hertil, og tak for opbakningen til den indsats, som regeringen sammen med Dansk Folkeparti jo har udfoldet meget målrettet de seneste år for at forbedre vilkårene for de ældre medicinske patienter. Derimod er jeg ret uenig med Socialdemokratiet om, hvad det er for nogle midler, der skal tages i anvendelse for at opfylde de ædle mål og ønsker.
Jeg synes ligesom i december måned, at forslaget om at lovgive om udarbejdelse af en handlingsplan for de ældre medicinske patienter lyder noget bureaukratisk og noget tungt. Det lyder mere som plan end som handling, og vi vil hellere det omvendte: Vi vil gerne handle, og ved debatten i december understregede jeg, at regeringen frem for planer netop har valgt at satse på handling. Jeg gennemgik her kort de mange konkrete initiativer, som vi har taget, i stor udstrækning sammen med Dansk Folkeparti.
Det sygehusvæsen, som vi i 2001 - mange år siden er det jo ikke - overtog fra den tidligere regering, var jo et sundhedsvæsen, som trængte til et betydeligt løft. Det gjaldt både den kirurgiske og den medicinske behandling, og derfor har vi også gjort noget ved tingene.
Regeringen har for det første tilført sygehusområdet markant flere midler. I år har sygehusene over 3 mia. kr. mere til rådighed end i 2001, og der er derfor i dag flere økonomiske og personalemæssige ressourcer til rådighed på sygehusene end nogen sinde før. De ekstra ressourcer sætter sygehusene i stand til at prioritere en ekstra indsats på de områder, hvor de mener, der lokalt er mest behov for det.
For det andet har vi gennem meraktivitetsordningen og det udvidede frie sygehusvalg sat gang i en helt ny dynamik i sundhedsvæsenet, der løbende giver de enkelte sygehuse og afdelinger et incitament, en tilskyndelse til at forbedre sig og gøre en ekstra indsats til gavn for alle patienter, også de medicinske. Det har skabt en betydelig meraktivitet på sygehusene. Antallet af beskæftigede personer er øget med over 70.000 siden 2001, så der har altså været en vækst år for år i størrelsesordenen 25.000, som skal sammenholdes med de hop på ca. 10.000, den tidligere regering var i stand til at levere. Det er det, der har ført til, at vi har fået knækket den triste socialdemokratiske ventetidskurve.
De hårde facts viser også, at belægningsprocenterne på de medicinske afdelinger er på vej ned. Fra mere eller mindre konstant at have ligget over 90 pct. i mange år er niveauet nu faldende og ligger ifølge de seneste tal på godt 88 pct.
Beslutningsforslaget fra december måned var præget af den myte, som altså nu bringes frem igen: at de forbedringer, jeg her har omtalt, med mere behandling og lavere ventetider skulle være sket på bekostning af indsatsen for de ældre medicinske patienter. Vi er nødt til endnu en gang at slå fast med syvtommersøm, at det ikke er tilfældet, og at det er en myte, der bringes frem mod bedre vidende. Meraktivitetspuljen vedrører alle typer af patienter på sygehusene, og så vel de kirurgiske som de medicinske afdelinger har i vidt omfang gjort brug af den. Halvdelen af den meraktivitet, som er blevet skabt siden 2002, har faktisk fundet sted på de medicinske afdelinger, så de tilskyndelsesmekanismer, vi har skabt til at yde en ekstra indsats, er derfor ikke sat i verden på en måde, som har kostet nogen patientgrupper noget. Tværtimod har alle områder fået et tiltrængt løft.
Det får mig på den anden side ikke til at stå her og hævde, at nu er der paradisiske tilstande for ældre medicinske patienter - nej, det gør det ikke. Men de ting, vi har sat i gang, har altså haft en effekt, og det kan da meget vel være, at det er kommet bag på nogle, at de har haft en effekt, og at man derfor bliver ved med at skrive det modsatte. Men mig forekommer det altså ret indlysende, at der har været en effekt, og det kan også dokumenteres.
Ud over de ekstra ressourcer og nye incitamenter har vi gennem en række konkrete, målrettede initiativer også skabt forbedringer på områder, hvor der er særlige behov. Det gælder ikke mindst på det medicinske område, f.eks. demensområdet og over for landets mange diabetikere, flere hospicepladser, en videreudvikling af den danske kvalitetsmodel, en præcisering af amternes og kommunernes fælles forpligtelser på genoptræningsområdet og en implementering af elektroniske medicinprofiler.
Som led i udmøntningen af regeringens strategi for det behandlende sundhedsvæsen, »Patienten først«, er det aftalt med amterne, at alle kroniske patienter på sygehuse i løbet af 2005 skal have tilknyttet faste, navngivne kontaktpersoner for at øge kvaliteten og sammenhængen og skabe tryghed, og jeg vil selvfølgelig følge op for at sikre, at det mål også nås.
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti afsat 50 mio. kr. i 2004 og 105 mio. kr. i 2005 og 2006. Disse midler skal meget konkret og målrettet gå til forbedringer for de ældre medicinske patienter, de blev udmøntet i december måned og bliver brugt målrettet på geriatri, behandling af KOL, genoptræning, mere kvalitet og sikkerhed i medicineringen samt gratis influenzavaccination til de ældre.
Vi har også sammen med Dansk Folkeparti afsat 50 mio. kr. til et nyt forsøg med sundhedscentre - et initiativ, som jo ikke mindst skal ses i lyset af kommunernes nye rolle på sundhedsområdet efter kommunalreformen. Midlerne blev udmeldt
i december, vi har fået 61 ansøgninger ind, og jeg regner med, at vi i løbet af 1-2 måneder har vurderet alle ansøgninger, så kommunerne kan komme i gang med den praktiske del af arbejdet, som altså ikke går ud på at lave planer, men ude i virkeligheden skabe forudsætninger for at skabe bedre sammenhæng, ikke mindst for de ældre medicinske patienter. Som led i satspuljeforliget er der også afsat 70 mio. kr. til forsøg med oprettelse af forebyggelses- og rådgivningscentre, hvor den kommunale forebyggende indsats på så vel social- som sundhedsområdet samles, og endelig har Folketinget jo for ganske nylig, nemlig den 21. april, vedtaget et lovforslag fra regeringen, der skal sikre større fleksibilitet i de forebyggende hjemmebesøg, så kommunerne fremover vil kunne styrke indsatsen over for de ældre, som har størst gavn af disse besøg. Som jeg læser det beslutningsforslag, der nu er til behandling, B 30, er det netop noget af det, Socialdemokraterne efterlyser, og jeg er glad for at kunne konstatere, at det har været muligt allerede den 21. april at opnå enighed med partiet om regeringens forslag til forbedring af de forebyggende hjemmebesøg. Helt grundlæggende tror jeg dog, at det afgørende løft af forholdene på det medicinske område, som regeringen er enig i er nødvendigt, kræver en anden og mere grundlæggende overvejelse af den måde, indsatsen over for patienterne er organiseret og finansieret på. Problemerne på det medicinske område kommer bl.a. til udtryk gennem et tilbagevendende pres på belægningen, for mange lægeligt færdigbehandlede patienter, der ikke kan udskrives, fordi kommunerne ikke er parate til at modtage dem, og patienter, som oplever, at der ikke er tilstrækkelig sammenhæng i deres behandling og derfor kommer ud for unødige genindlæggelser efter sygehusophold. Det er sådan set et sæt problemer, som ikke bare lige finder deres løsning ved, at man møder op med mere af det samme, f.eks. ekstra sengekapacitet, som beslutningsforslaget lægger op til. Nej, det er problemer, der finder deres løsning ved, at man skaber en bedre sammenhæng i tilbuddene, og det er sådan set ikke mindst i erkendelse heraf, at vi nu gennemfører en kommunalreform - Socialdemokratiet er hjertelig velkommen til at lægge stemmer til og tage medansvar for den - der som en af de meget bærende begrundelser har, at der skal tages hånd om nogle af de problemstillinger, som desværre gennem alt, alt for mange år har karakteriseret det medicinske område.
Helt grundlæggende tænker den sundhedsreform, der er indbygget i kommunalreformen, forfra, f.eks. for så vidt angår et bedre samarbejde mellem amter og kommuner om de svage patientgrupper, etablering af relevante sundhedstilbud
i borgernes nærmiljø, en bedre sammenhæng i forløbene efter udskrivning fra sygehus samt sikring af ordentlige rammer for genoptræning og forebyggelse. Det sker bl.a. i kraft af, at opgavefordelingen nu bliver helt entydig og klar. Det gælder
f.eks. på genoptræningsområdet, hvor kommunerne overtager ansvaret efter udskrivning; det sker ved, at kommunerne nu får et velafbalanceret medansvar for og kommer til at medfinansiere regionens sundhedsudgifter, og det sker, fordi der kommer klare og faste krav til et mere forpligtende samarbejde mellem kommune og region om forløbene på tværs af de enkelte tilbud og behandlinger. Samlet set skaber kommunalreformen derfor et helt nyt og markant forbedret grundlag for en sammenhængende opgaveløsning i hele sundhedsvæsenet, og det er ikke mindst til gavn for de ældre medicinske patienter. Nu har jeg stået og gentaget mig selv, men det er altså på opfordring, og fordi det er nødvendigt. Og som jeg også sagde sidst, klinger det noget hult, at man stiller op med en handlingsplan, når man i øvrigt vælger at forholde sig lidt passiv og uden for den reform, som klart har præcis det sigte, som jeg fornemmer at Socialdemokraterne grundlæggende også er enige i. Men hvem ved, måske er der en ændring på vej. Måske blæser der nye vinde, så Socialdemokraterne kan bakke op om den nye kommunalreform. Det ville jeg bifalde, og det vil jeg da håbe. Sammenfattende mener jeg altså ikke, at vi skal lovgive om en handlingsplan, for regeringen har sådan set allerede en plan, som vi handler efter, og den virker. Det, der er brug for lige nu, er at fortsætte det arbejde, som allerede er sat
i gang, og som har bevist, at der kan skabes resultater, ikke mindst i form af det tætte samarbejde regeringen har haft med Dansk Folkeparti. Mens andre har talt, har vi handlet, og det er sådan set grunden til, at regeringen ikke kan anbefale det foreliggende forslag, ligesom vi heller ikke kunne, da vi sidst diskuterede det i december 2004.