Folketingets Socialudvalg
Dato: 8. august 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2005 fø l-
ger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr.
3 til B 2 Forslag til folketingsbeslutning om ret til et værdigt liv for
ældre
Spørgsmål 3:
Mener ministeren i forlængelse af hendes udtalelser under 1. behandlingen
af Enhedslistens beslutningsforslag "Retten til et værdigt liv for alle ældre"
at de øgede udgifter til administration, som indførslen af frit valg har me d-
ført i kommunerne, er udtryk for "bedre økonomi"?
Svar:
For mig er det vigtigt at understrege, at valgfrihed først og fremme st handler
om livskvalitet og om at skabe rum for forskelligheden. Indførelsen af det
frie leverandørvalg er et opgør med tankegangen om, at alle ældre har de
samme behov, blot fordi de skal have hjemmehjælp. De ældre skal have
muligheden for selv at bestemme, hvem de gerne vil have til at udføre pe r-
sonlig og praktisk hjælp.
Det er korrekt, at etableringen af det frie leverandørvalg har medført visse
administrative omkostninger for kommunerne. Kommunerne skal efter
fritvalgslovgivningen udarbejde kvalitets- og evt. priskrav til leverandørerne
og gennemgå godkendelsesprocedurer i forhold til leverandørerne.
Et andet væsentligt formål med love n om frit leverandørvalg er at skabe
stø rre gennemsigtighed og konkurrence på hjemmehjælpsområdet. Efter min
opfattelse er konkurrencen mellem flere leverandører en af de bedste gara n-
tier for, at de forskellige godkendte leverandører til enhver tid sætter de æ
l-
dre i centrum ved leveringen af hjemmehjæ lpen.
Frit valg handler om at udnytte markedet til at skabe størst mu lig sammen-
hæng mellem kvaliteten og effektiviteten af hjælpen. Det frie leverandørvalg
har skabt en tiltrængt gennemsigtighed omkring kommunernes økonomi og
ressourceanvendelse og dermed også bedre økonomistyring.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
KSK/ J.nr. 20-1057