Folketingets Socialudvalg Dato: 8. august 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 3  til  B  2  –   Forslag  til  folketingsbeslutning  om  ret  til  et  værdigt  liv  for ældre Spørgsmål   3: ” Mener ministeren i forlængelse af hendes udtalelser under 1. behandlingen af Enhedslistens beslutningsforslag "Retten til et værdigt liv for alle ældre" at de øgede udgifter til administration, som indførslen af frit valg har me  d- ført i kommunerne, er udtryk for "bedre økonomi"?  ” Svar: For mig er det vigtigt at understrege, at valgfrihed først og fremme st handler om  livskvalitet  og  om  at  skabe  rum  for  forskelligheden.  Indførelsen  af  det frie  leverandørvalg  er  et  opgør  med  tankegangen  om,  at  alle  ældre  har  de samme  behov,  blot  fordi  de  skal  have  hjemmehjælp.  De  ældre  skal  have muligheden for selv at bestemme, hvem de gerne vil have til at udføre pe r- sonlig og praktisk hjælp. Det  er  korrekt,  at  etableringen  af  det  frie  leverandørvalg  har  medført  visse administrative   omkostninger   for   kommunerne.   Kommunerne   skal   efter fritvalgslovgivningen udarbejde kvalitets- og evt. priskrav til leverandørerne og gennemgå godkendelsesprocedurer i forhold til leverandørerne. Et  andet  væsentligt  formål  med  love   n  om  frit  leverandørvalg   er  at  skabe stø rre gennemsigtighed og konkurrence på hjemmehjælpsområdet. Efter min opfattelse er konkurrencen mellem flere leverandører en af de bedste gara n- tier for, at de forskellige godkendte leverandører til enhver tid sætter de æ l- dre i centrum ved leveringen af hjemmehjæ  lpen. Frit valg handler om at udnytte markedet til at skabe størst mu lig sammen- hæng mellem kvaliteten og effektiviteten af hjælpen. Det frie leverandørvalg har skabt en tiltrængt  gennemsigtighed omkring kommunernes økonomi og ressourceanvendelse og dermed også bedre økonomistyring. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KSK/ J.nr. 20-1057
2 Fritvalgsordningen har  desuden skabt stø rre fokus på den tid, der anvendes hos de ældre i hjemmeplejen bl.a. ved at give kommunerne redskaber til at arbejde mere målrettet med sammenhængen mellem re   ssourceanvendelse og den faktiske hjælp til de ældre. De krav til administration, der stilles til kommunerne i forbindelse med frit valg,  sikrer borgernes retssikkerhed, tydeliggør  kommunernes serviceniveau og  giver  kommunerne  grundlag  for  en  sund  ressourceudnyttelse.  Det  afgø- rende for mig er, at det frie leverandørvalg  bidrager til en bedre hjemmeple- je, og  det kræver nu en  gang  en  administrativ indsats at fastsætte kval itets- og priskrav for hjemmeplejen. Der er altså tale om at investere i de  forhold, der i den grad kommer de ældre til gode. Eva Kjer Hansen /Jakob Jensen