Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 12. august 2005 Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-168 Sagsbeh.: JPC Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: fremsendelse Under henvisning til udvalgets brev af 18. juli 2005 (Alm. Del – bilag 116) følger hermed i 5 eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr.  57. Rikke Hvilshøj / Hanne Stig Andersen
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 12. august 2005 Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære s ager J.nr.: 2005/4111-168 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: svar Besvarelse af spørgsmål nr. 57 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Inte- grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 18. juli 2005 (Alm. Del –  bilag 116 ). Spørgsmål: ” Med baggrund i det i mailen og fotos oplyste, jf. alm. del - bilag 116 bedes ministeren rede- gøre for status på hjemsendelsessituationen for iranske statsborgere, der har fået afslag på asyl i Danmark.” Svar: Det anføres i den i  spørgsmålet nævnte   e-mail, at der udøves tortur i de ira nske fængsler. Jeg har forstået, at baggrunden for spørgsmålet er, at u dvalget ønsker en redegørelse for, om afviste iranske asylansøgere hjemsendes til Iran, sel vom der udøves tortur i de iranske fæ ngsler. Det er asylmyndighederne – Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet   – der behandler sa- ger om asyl i medfør af udlændingelovens § 7. Efter udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus), gives der efter ansøgning opholdsti  l- ladelse til en udlændi ng, hvis udlændingen er omfattet af flygtningeko nventionen af 28. juli 1951. Efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus), gives der efter ansøgning o  p- holdstilladelse til en udlænding, hvis udlændingen ved en tilbagevenden til sit hjemland ris  i- kerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende b  e- handling eller straf. Ordlyden i § 7, stk. 2, ligger tæt op af Den Europæiske Menneskeretti  g- hedskonventions artikel 3, der indeholder et forbud mod tortur.
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Asylmyndighederne  har  om  behandlingen  af  asylansøgninger  fra  iranske  statsborgere  o p- lyst, at disse – i lighed med alle andre asylansøgninger  – behandles konkret og individuelt på grundlag af den enkelte asylansøgers oplysninger om sit asylmotiv sammenholdt med ba g- grundsoplysningerne om den pågældendes hjemland samt Flygtningenævnets praksis. S å- fremt  asylansøgeren  ikke  findes  at  risikere  asylrelevant  fo rfølgelse  eller  risikere  dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdige nde behandling eller straf i hjemlandet, træffer asylmyndigh eden samtidig afgørelse om , hvilket land på gældende kan udsendes til. En udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet  – f.eks. en afvist asylansøger  – skal udrejse frivilligt. Det er politiet, der drager omsorg for udrejsen, såfremt en udlænding ikke udrejser frivilligt. Politiet effektuerer således alene afgørelsen truffet af asylmyndigh e- derne. Til brug for behandlingen af asylsager har asylmyndighederne et omfattende baggrundsma- teriale til rådighed vedrø rende de lande, som asylansøger ne kommer fra. Vedrørende ba g- grundsoplysningerne om forholdene i Iran har Udlændingestyrelsen oplyst, at styrelsen in d- henter oplysninger om situationen i Iran fra en lang række kilder, f.eks. fra det britiske  Inden- rigsministerium  (Home  Office),  det  amerikanske  Udenrigsministerium  (US  Department  of State), Amnesty International og Human Rights Watch. Udlændingestyrelsen har  oplyst, at det ud fra baggrundsoplysningerne kan bekræftes , at der udøves to rtur i de iranske fængsler. Det forhold, at der forekommer tortur i en asylansøgers hjemland , fører ikke i sig selv til, at asylansøgeren  opfylder  betingelserne  for  at  få  asyl  i  Danmark.  Som  anført  ovenfor,  er  det således  en  forudsætning  for  meddelelse  af  asyl,  at  der  foreligger  konkrete  og  individuelle forhold, der sandsynliggør, at ansøgeren ved en tilbageve  nden til sit hjemland vil blive udsat for  en  reel  risiko  for  dødsstraf  eller  for  at  blive  underkastet  tortur  eller  umenneskelig  eller nedværdigende b ehandling eller straf. Flygtningenævnet  har oplyst, at nævnet i perioden fra januar  – maj 2005 har afgjort 29 sager vedrørende asylansøgere fra Iran. Flygtningenævnet stadfæstede Udlændingestyrelsens a f- gørelse i 16 af sagerne, mens der blev meddelt opholdstilladelse  i medfør af udlændingel  o- vens § 7 i 13 af sagerne. For så vidt angår Flygtningenævnets praksis i relation til iranske statsborgere, der har an- søgt om asyl, kan nærmere henvises til nævnets hjemmeside    www.fln.dk, der opdateres hver måned.