Side 1 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 8. juni 2005 Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære Sager J.nr.: 2005-4111-152 Sagsbeh.: PFJ Fil-navn: Besvarelse Besvarelse af spørgsmål nr.    34 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Inte- grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 3. maj 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre for sagsbehandlingstiderne for nigerianske asylansøgere, he   r- under kommentere oplysninger ifølge ”Dansk Politi” nr. 4, 2005 (artikel med som bilag), hvorefter sagsbehandlingen i disse sager er cirka 1 år, selvom de efter det oplyste behand- les i en hasteprocedure.” Svar: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager om kvindelige asylansøgere fra Nig eria har i perioden 2003-2005 (medio maj) været fø  lgende: År Sagsbehandlingstid- (Dage) Antal personer 2003 344 9 2004 377 26 2005 (medio maj) 371 8 Oplysningerne, der stammer fra Udlændingeregisteret, er behæftet med en vis usikkerhed, da registeret først og fremmest er opbygget som et sagsstyringssystem og  ikke til statistik- formål. Tallene for 2005 er foreløbige. Sagsbehandlingstiden for nigerianske asylansøgere er længere end normal. Dette hænge   r- Der er tale om samlede sagsbehandlingstider blandt andet sammen med, at der er tale om bruttosagsbehandlingstider. Det vil sige, at de perioder, hvor personerne blandt andet har været forsvundet, og hvor sagerne således ikke har kunnet behandles i u dlændingesyst e- met, indgår i beregningen. Udlændingestyrelsen har konstateret, at i nogle af de pågælde n- de sager har personerne været forsvundet i flere længerevarende perioder   – i et enkelt til-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk fælde i omkring 2½ år    – for efterfølgende at dukke op igen.  Dermed overstiger bruttosags- behandlingstiden den normale sagsbehandlingstid. I de gennemsnitlige sagsbehandlingstider indgår også sager behandlet i åbenbart grundløs- proceduren. Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen siden efteråret 2004 som ud- gangspunkt ikke har behandlet de sager, hvor ansøgerne har været involveret i prostitut  ion, i åbenbart grundløs -proceduren. Dette skyldes, at Dansk Flygtningehjælp har tilkendeg ivet, at man ønsker Flygtninge nævnets stillingtagen til problemstillingen. Dog har såvel Udlændi n- gestyrelsen som Flygtningenævnet været særligt op   mærksomme på disse sager og har søgt at fremskynde sagsbehandlingen mest muligt. Udlændingestyrelsen har oplyst, at Flygtningenævnet i 2004 og 2005 har stadfæstet alle U   d- lændingestyrelsens afslag på asyl vedrørende asylansøgere fra Nigeria (der henvises i ø    v- rigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 35). Udlæn dingestyrelsen har oplyst, at styrelsen derfor på ny vil tage skridt til at forsøge at få disse sager afgjort i åbenbart grundløs -proceduren. Det forventes, at dette kan bidrage til- Ved at forsøge  at forkorte den samlede sagsbehandlingstid i udlændingesyste met, og såle- des sagsbehandlingstiden forventes det at reducere reducere det tidsrum, hvor muligheden for, at visse nigerianske kvindelige asylansøgere  får mulighed for  uretmæ ssigt at skaber sig et længere ophold i Danmark ved at forsvinde under sagsbehand lingen. Udlændingestyrelsen har ved beregningen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vedr ø- rende kvindelige asylansøgere fra Ni geria opgjort den samlede gennemsnitlige sagsbehand- lingstid i hele udlændingesystemet i asylsager. Sagsbehandlingstiden ber egnes fra ansø g- ningens indgivelse til endelig afgørelse i form af til ladelse eller udrejse efter endeligt afslag – i den angivne periode er alle sager afsluttet med de pågældende personers udrejse efter e n- deligt afslag. Sager, hvor de pågældende selv er udrejst af Danmark, før asylsagsbehandli n- gen er tilendebragt, eller som er udsendt til et andet EU-land med henblik på asylsagsbe- handling dér, indgår ikke i de anførte sagsbehandlingstider. Udlændingestyrelsen har endvidere understreget, at der er tale  om gennemsnitlige sagsbe- handlingstider beregnet på grundlag af et lille antal sager (personer). Dette gør den ge n- nemsnitlige sagsbehandlingstid særlig følsom over for udsving i enkelts  ager. Styrelsen har således konstateret, at sagsbehandlingstiden i enkelte af sagerne er betydelig over gennem- snittet, hvilket først og fremmest skyldes de ovennævnte perioder, hvor personerne har v  æ- ret forsvundet. Udlændingestyrelsen har nærmere om antallet oplyst, at der i årene 2003, 2004 og i 2005 til og med ultimo april er indgivet ansøgning om asyl fra henholdsvis 33, 66 og 8 nigerianske kvinder. I de samme år er henholdsvis 19, 35 og 10 ansøgninger fra nigerianske kvinder overgået til egentlig asylsagsbehandling i Danmark. Det bemærkes i den forbindelse, at det er Udlændingestyrelsens erfaring, at en del af de kvindelige nigerianske ansøgere udrejser af Danmark igen under den indledende sagsbehandling, hvor Rigspolitiet og Udlændingest y-
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk relsen undersøger, hvorvidt et andet EU -land er ansvarlig for asylsagsbehandlingen – eller mens deres asylsag verserer i Udlændingestyrelsen eller i Flygtningenævnet.     Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 35.