Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 27. april 2005 Kontor: Erhvervs- og Familiesam- menføringskontoret J.nr.: 2002/4111-149 Sagsbeh.: VHH Fil-navn: UUI spm. 30 Besvarelse af spørgsmål nr.    30 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. april 2005  (Alm. del). Spørgsmål: ” Vil ministeren sikre, at der i det skema, som den herboende reference skal udfylde i forbindelse med ansøgninger om familie sammenføringer (skema A3), indføres et nyt spørgsmål,  hvorefter referencen spørges,  hvorvidt han/hun har mulighed for at optage familielivet i sit hjemland og/eller i ansøgerens hjemland (hvis dette land i k- ke er det samme som referencens) og – hvis referencen svarer benægtende  på spørgsmålet  – spørges referencen, hvad års agen hertil er.” Svar: Spørgsmålet om muligheden for at tage ophold i hjemlandet har i praksis navnlig betydning i sager, hvor den herboende er flygtning. Jeg går derfor ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til  sager, hvor den herboende reference er flygtning, og hvor flygtningens ægtefælle søger om ægtefællesammenf ø ring. Sagsbehandlingsproceduren i sådanne sager er følgende: Hvis flygtningen var gift ved sin indrejse i Danmark, sker der en høring af  Udlændingestyre l- sens Asyl- og Visumafdeling med henblik på en vurdering af, hvorvidt flygtningen kan tage ophold i sit hjemland uden at risikere asylrelevant forfølgelse. Det sker rutinemæssigt, og uden at flygtningen selv behøver at tilkendegive, at han eller hun ikke mener at kunne vende tilbage. Har ansøgere n et andet hjemland end flygtningen, anmodes Asyl- og Visumafdelin- gen om en udtalelse om, hvorvidt flygtningen kan tage ophold i ansøgerens hjemland uden at risikere udsendelse til sit hjemland.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Udtaler Asyl- og Visumafdelingen, at flygtningen kan vende tilbage til sit hjemland eller til an- søgerens hjemland, sendes udtalelsen til partshøring hos flygtningen. Fremkommer flygtni  n- gen med indsigelser, vil disse blive fremsendt til Asyl- og Visumafdelingen til udtalelse. Fremkommer flygtningen ikke med indsigelser, vil udtalelsen blive lagt til grund i den videre behandling af ægtefællesammenføringss   agen. Tilsvarende procedure følges i de sager, hvor flygtningen først er blevet gift efter indre  jsen i Danmark, og hvor der som følge af den ændrede retsopfattelse   vedrørende flygtni nges ret til ægtefællesammenføring, jf. regeringens notat af 22. september 2004 (Notat om Europar   å- dets menneskerettighedskommissær Alvaro Gil -Robles´ rapport af 8. juli 2004 for så vidt an- går den del af rapporten, der vedrører udlændingeo  mrådet) kan være tale om et familieliv med en sådan tilknytning til Danmark, at Danmark kan være forpligtet til at tillade ægtefæll   e- sammenføring, uden at de almindelige betingelser herfor er opfyldt. Den herboende persons egen vurdering af, om den pågældende kan vende tilbage til sit hjemland uden at risikere asylrelevant forfølgelse, kan ikke erstatte den vurdering, som U d- lændingestyre lsens Asyl- og Visumafdeling skal foretage i disse sager. Jeg finder derfor ikke, at referenceskemaet ved ægtefællesammen  føring  bør ændres  , såle- des at flygtningen selv skal give udtryk for, om han eller hun mener at kunne optage familie- livet i sit eller eventuelt ansøgerens hjemland . Udlændingemyndighederne  vil under alle om- stændigheder indhente en udtalelse fra Udlændingest  yrelsens Asyl- og Visumafdeling om spørgsmålet, og den foreslåede ændring i referenceskemaet vil kunne give den herboende flygtning indtryk af, at der lægges større vægt på vedkommendes egen vurdering, end    det i praksis er tilfældet .