Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 29. april 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-145 Sagsbeh.: SLR Besvarelse af spørgsmål nr.  29 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20. april 2005 (Alm. Del). Spørgsmål: ”I forhold til internationale konventioners rettigheder omkring "familiens enhed", kan der op- stå situationer, hvor ægtefæller får afslag på at blive familiesammenført i Danmark. Hvis æ g- tefællerne på den baggrund vælger, at bosætte   sig i to lande, eksempelvis i Danmark og i den anden ægtefælles oprindelsesland, hvilke rettigheder har de fælles børn så til at blive familiesammenført med den forældre, der bor i Danmark?  ” Svar: Det lægges ved besvarelsen af spørgsmålet til grund, at de    børn, der med spørgsmålet si   g- tes til, er børn uden dansk eller nordisk indfødsret, som ikke allerede har et opholdsgrundlag i Danmark som fø lge af den ene forælders bopæl her i landet. Sådanne børn kan søge om opholdstilladelse efter udlændingelovens almi    ndelige – og i sammenligning med betingelserne for ægtefællesammenføring samlet mere lempelige   – reg- ler. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til et ugift mindreårigt barn under 15 år af en i Danmark fastboende person eller dennes ægtefælle, n år barnet bor hos forældremyndi g- hedens indehaver og ikke gennem fast samlivsforhold har stiftet selvstændig familie. Dette gælder, når den i Danmark fastboende person enten har dansk indfødsret, er nordisk stat   s- borger, har opholdstilladelse efter asylreglerne, eller har tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold. I forhold til betingelserne for at få en ægtefælle til Danmark kan der ved familiesammenføring med mindreårige børn alene stilles krav om godtgørelse    af forsørgelsesevne og råden over egen bolig. I modsætning til i ægtefællesammenføringssituationen er disse betingelser faku   l-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk tative, når det drejer sig om familiesammenføring med børn.    Udlændingemyndighederne skal således som udgangspunkt ikke kræve dokume ntation for, at forsørgelses - og boligkra- vet er opfyldt, men kan, når særlige grunde taler derfor, stille de tte krav. Ved vurderingen af, om der foreligger særlige grunde, kan ud lændingemyndighederne blandt andet lægge vægt på nærheden af fa milieforholdet. Krav om dokumentation for opfyldelse af kravene kan f.eks. stilles, hvis der ikke har været forudgåe nde kontakt mellem den herboende forælder og det pågældende barn i en lang periode forud for ansøgningen om familiesammenføring. Af hensyn til børnene  gælder herudover en række  særlige regler for familiesammenføring med mindreårige børn  . Hvis ansøgningen om familiesammenføring med barnet indgives mere end to år efter, at den herboende person opfylder betingelserne for familiesammenføring, og hvis barnet  og en af forældrene er bosiddende i hjemlandet eller et andet land, kan opholdstilladelse som ud- gangspunkt kun gives, såfremt barnet har eller har mulighed for at opnå en sådan ti   lknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket integration her i landet. Et mindreårigt barn kan  endvidere ikke gives opholdstilladelse med henblik på familiesa m- menføring med en herboende forælder  , såfremt dette  åbenbart  vil stride mod barnets tarv. For at beskytte børn mod personfarlige overgreb fra deres egne foræ  ldre og forældrenes partnere kan der endelig i en karensperiode på 10 år som udgangspunkt   ikke gives opholds- tilladelse til et mindreårigt barn  med henblik på familiesammenføring med   den herboende forælder, såfremt den ne eller dennes ægtefælle eller samleve r har modtaget en endelig dom med mulighed for frihedsberøvelse for personfarlig kriminalitet  begået mod mindr eårige .