Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 23. maj 2005 Kontor: Internationalt kontor J.nr.: 2005/4011-147 Besvarelse af spørgsmål nr.    26 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 19. april 2005 (UUI alm. del –   spm. 26). Spørgsmål: ” Ministeren bedes oplyse, hvorledes EU bekæmper ulovlig indvandring og menneskesmugling?” Svar: Bekæm pelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling prioriteres højt i EU . Prioriterin- gen er afspejlet i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i november 2004, hvor et nyt program for retlige og indre anliggender, Haag-programmet, blev vedtaget. Haag- programmet fastlægger rammerne for det f remtidige samarbejde på området, hvor blandt andet håndteringen af migrationsstrømmene, herunder bekæmpelse af ulovlig indvandring, skal styrkes. I Haag-programmet fastholdes blandt andet fokus på det operative samarbejde vedrøren de grænsekontrol  som et væsentligt element i  bekæmpelse n af ulovlig indvandring. Der er såle- des oprettet et europæisk agentur for forvaltning af det te samarbejde. Agenturet skal koordi- nere operative aspekter af samarbejdet mellem medlemslandenes grænsekontrolmyndigh e- der, herunder i forhold til iværksættelse, gennemførelse og evaluering af konkre   te operatio- ner ved de ydre grænser. Medlemslandene kan i særlige tilfælde få teknisk bistand   i form af udstyr og ekspertbistand fra agenturet til at udføre grænsekontrol.   Grænsea genturet, der placeres i Warszawa i Polen, forventes at indlede sin virksomhed i maj 2005. Kommissionen har desuden fremsat forslag om etablering af en EF-grænseforvaltningsfond. Fonden vil få til opgave at yde finansiel støtte til nationale tiltag, der forbedrer effektiviteten af forvaltningen og kontrollen med de ydre grænser me d henblik på at reducere ulovlig passa- ge, herunder ulovlig indvandring, at opnå en ensartet anvendelse af EU-retten i medlemssta- terne, at sikre en overordnet effektivitet for så vidt angår nationale grænsevagters udføre lse
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk af deres opgaver i overensstemmelse med EU-retten, og at forbedre effektiviteten af udste- delse af visa samt gennemførelse af anden fremrykket grænsekontrol.    EU er videre i færd  med at etablere et fælles visuminformationssystem (VIS). VIS vil g ø re det muligt at lagre og hurtigt udveksle oplysninger om personer, der ønsker indre jse til EU, og forventes at indeholde oplysninger om biometriske kendetegn for visumansøgere. VIS forventes gennemført i perioden 2006  til 2007. Indførelsen af VIS vil blandt andet  styrke kon- trollen ved de ydre grænser og gøre det vanskeligere at skifte identitet via brug af falske d  o- kumenter med henblik på ulovlig indrejse. Af allerede vedtagne retsakter kan nævnes, at Rådet har vedtaget et direktiv om fastlægge l- se af supplerende bestemmelser til artikel 26 i konventionen om gennemførelse af Sche n- gen-aftalen af 14. juni 1985, der pålægger medlemsstaterne at indføre sanktioner over for transportører, der transporterer udlændinge til Schengen  -området, uden at disse er i besid- delse af lovligt opholdsgrundlag (2001), og et direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold, der pålægger medlemsstaterne at fastsætte sanktioner over for menneskesmuglere (2002). Begge direktiver er omfattet af det danske forbehold for retli- ge og indre anliggender, men udgør en videreudvikling af Schengen -reglerne. Den 19. maj 2003 meddelte Danmark, at Danmark ønsker at tilslutte sig retsakte rne på mellemstatsligt grundlag og gennemføre d isse i dansk ret. I tilknytning til sidstnævnte direktiv har Rådet ve dtaget en rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og ulovligt ophold  (2002),  der  indeholder  bestemmelser  om  de  strafferetlige  sanktioner  i  forbindelse med menneskesmugling, således som dette er defineret i direktivet. Inden for det strafferetlige område har Rådet endvidere vedtaget en rammeafgørelse om be- kæ mpelse af menneskehandel (2002). Begge rammeafgørelser er gennemført i dansk ret ved lov nr. 380 af 6. juni 2002 om æ   n- dring  af  straffeloven,  retsplejeloven  og  færdselsloven  (skærpelse  af  straffen  for  voldtægt, vold, uagtsomt manddrab, uagtsom betydelig legemsbeskadigelse, forsætlig fareforvoldelse, biltyveri, grov forstyrrelse af ro og orden, menneskesmugling og menneskehandel mv.), der trådte i kraft den 8. juni 2002. Endvidere kan nævnes, at  også EU’s udsendelses- og tilbagetagelsespolitik er en integreret del af bekæmpelsen af ulovlig indvandring og menneskesmugling. Med udgangspunkt i et handlingsprogram for udsendelse, der blev udarbejdet og vedtaget under det danske EU- formandskab i 2002, er der iværksat en række tiltag vedrørende blandt andet forstærket praktisk samarbejde, gensidig bistand og fælles udsendelsesforanstaltninger. Der er endv i- dere påbegyndt et øget samarbejde med  tredjelande om udsendelse, hvorved en sammen- hæng mellem forhandlinger om samarbejds - og associeringsaftaler og indgåelsen af tilbage- tagelsesaftaler så vidt muligt sikres. Det betyder, at der i de konkrete aftaler EU indgår med tredjelande inddrages spørgs mål om tredjelandets tilbagetagelse af egne statsborgere.
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Herudover forhandler Kommissionen på EU’s vegne med en række lande om indgåelse af tilbagetagelsesaftaler. Danmark deltager på grund af det retlige forbehold ikke i sådanne af- taler. Under forhandlingerne vil der imidlertid blive søgt opnået enighed med det pågælde n- de land om en erklæring, der  muliggør en lignende bilateral aftale med Da nmark.   Endelig foregår der i vidt omfang informationsudveksling mellem EU-landene som led i be- kæmpelsen af den u lovlige indvandring og menneskesmugling. Danmark deltager på em- bedsmandsniveau i informationsudvekslingsfora, der udveksler erfaringer om f.eks. indrejse- tal og rejseruter.