Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 30. maj 2005 Kontor: Kontoret for integrationspoli- tik J.nr.: 2005/5013-31 Sagsbeh.: DWP Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik Folketinget Christiansborg 1240 København K Under henvisning til udvalgets brev af 7. april 2005 (Alm. Del – spørgsmål 23 ) følger hermed i 5 eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr.  23. Rikke Hvilshøj / Susanne S. Clausen
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Besvarelse af spørgsmål nr. 23 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. april 2005 (Alm. Del –   spørgsmål 23    ). Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere pressemeddelelse af 5. april 2005 fra Amnesty in- ternational.” Svar: Amnesty International giver i sin pressemeddelelse af 5. april 2005 udtryk for, at Amnesty International fortsat er af den opfattelse, at starthjælpen er udtryk for diskrimination og he n- sætter en gruppe mennesker i egentlig fattigdom. Pressemeddelelsen er en reaktion på I n- tegrationsministeriets og Beskæftigelsesministeriets undersøgelse af virkningen af introdu  k- tionsydelse på starthjælpsniveau/starthjælp fra april 2005, som er sendt til udvalget (Alm. Del – bilag 22). Det er min opfattelse, at introduktionsydelsen på starthjælpsniveau o g starthjæ lpen hverken er udtryk for diskrimination eller hensætter en gruppe mennesker i fattigdom. En  række  internationale  konventioner  indeholder  forbud  mod  diskrimination  i  forbindelse med adgang til sociale ydelser m.v. Det er regeringens politik, at internationale konventioner skal respekteres, og forholdet til internationale konventioner er derfor indgået som et grund- læggende hensyn i regeringens overvejelser om reglerne for ret til kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse. Reglerne  om  sociale  ydelser  gælder  for  enhver  udlænding  og  dansk  statsborger,  uanset personens race, hudfarve eller nationale eller etniske oprindelse. Starthjæ l- pen/introduktionsydelsen er således ikke udtryk for direkte diskrimination. Det er heller ikke min opfattelse, at reglerne om starthjælp /introduktionsydelse er indirekte diskriminerende, idet det afgørende i forhold til diskriminationsspørgsmålet er, om reglerne varetager et sagligt formål, og om reglerne kan medføre den ønskede styrkelse af udlændi   n- ges integration på arbejdsmarkedet. Det er derimod ikke i sig selv afgørende, om re glerne i særlig grad omfatter en bestemt gruppe  - her udlændinge  - og i mindre grad danske stats- borgere. Reglerne varetager et sagligt formål, nemlig at sikre, at det altid kan betale sig at arbejde - også for personer, der er på offentlig forsørgelse. På denne måde styrkes nyankomne ud- lændinges tilskyndelse til  at søge og opnå arbejde og dermed deres samlede  integration i det danske samfund.
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Amnesty International nævner desuden i sin  pressemeddelelse, at starthjælpen efter Amn e- sty Internationals opfattelse hensætter en gruppe mennesker i fa ttigdom. I  den  forbindelse  kan  det  oplyses,  at  lavindkomstgruppen  i  Danmark  er  meget  lille,  når  vi sammenligner os med andre OECD-lande. Lavindkomstgruppen udgøres af den del af b e- folkningen, der på et givet tidspunkt har en disponibel indkomst under 50 % af medianind- komsten i befolkningen. Medianindkomsten er den disponible indkomst for den person, der er præcis midt i indkomstfordelingen. I 2002 bestod lavindkomstgruppen i Danmark af personer, der havde en disponibel indkomst under 73.700 kr. om året. Gruppen udgjorde 4,2 % af befolkningen svarende til 225.000 per- soner. 21 % af personerne i lavindkomstgruppen  var  indvandrere  eller efterkommere, sva- rende til 47.250 personer. Mobiliteten ud og ind af lavindkomstgruppen er betydelig, og de fleste personer befinder sig kun i kort tid i lavindkomstgruppen. Indførelsen af starthjælpen og introduktionsydelsen har netop til hensigt at øge mobiliteten væ k fra lavindkomstgruppen ved at øge incitamentet til at søge beskæft   igelse. Integrationsministeriets  og  Beskæftigelsesministeriets  undersøgelse  af  virkningen  af    intro- duktionsydelse  på  starthjælpsniveau/starthjælp   viser  i  den  forbindelse,  at  36  %  af  person- gruppen  på  starthjælp/introduktionsydelse  er  blevet  selvforsørgende  mod  27  %  af  perso  n- gruppen på almindelig kontanthjælp.