Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 4. marts 2005 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Spørgsmål:
         â€I forlængelse af samrÃ¥d afholdt i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik (UUI) den 13. januar 2005 om en udtalelse fra FN´s Menneskerettighedskomité af 9. december 2004, HRC-klagesag nr. 1222/2003: J.R. Byahuranga (samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l F-H) bedes ministeren redegøre nærmere for den juridiske forskel pÃ¥ henholdsvis en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og en udtalelse fra FN´s Menneskerettighedskomité.â€
Svar:
I de tilfælde, hvor Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har domfældt en stat i en klagesag, følger det af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, at staten er retligt forpligtet til at rette sig efter dommen. Dette fremgår af konventionens artikel 46, der har følgende ordlyd:
â€Stk. 1. De høje kontraherende parter forpligter sig til at rette sig efter Domstolens endelige afgørelse i enhver sag, som de er parter i.
Stk. 2. Domstolens endelige afgørelse oversendes til Ministerkomitéen, der skal overvÃ¥ge dens fuldbyrdelse.â€
I modsætning hertil er Menneskerettighedskomiteens udtalelser efter FN´s konvention om borgerlige og politiske rettigheder med tilhørende protokoller ikke retligt bindende for den indklagede stat. Det følger sÃ¥ledes af artikel 5, stk. 4, i den første tillægsprotokol til konventionen, at en klagesag ender med, at â€komiteen underretter den pÃ¥gældende deltagerstat og klageren om sine synspunkterâ€.
Der kan i øvrigt henvises til betænkning nr. 1407/2001 om inkorporering af menneskerettighedskonventioner i dansk ret, hvor der på side 178 er nærmere redegjort for forskellen mellem Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 46 og artikel 5, stk. 4, i 1. tillægsprotokol til FN´s konvention om borgerlige og politiske rettigheder.