Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk
Dato:
10. maj 2005
Kontor:
Udlændingelovskontoret
J.nr.:
2005/4011-142
Sagsbeh.:
KJH
Fil-navn:
Spm. 17
Besvarelse af spørgsmål nr. 17 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
den 30. marts 2005 (Alm. Del) i forlængelse af samrådet den 15. marts 2005 .
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvilke regler der gælder, hvis en kommunal med-
arbejder bliver opmærksom på, at der er tale om e n falsk familiesammenføringssag, herunder
om der gælder en pligt for den kommunalt ansatte til at indberette sådanne sager til andre
myndigheder.
Svar:
Der findes ingen regler, der generelt forpligter kommunerne til at videregive oplysninger om
falske familiesammenføringer til andre myndigheder.
Efter forvaltningslovens § 7, stk. 2, skal en forvaltningsmyndighed, der modtager en skriftlig
henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, så vidt muligt videresende henvendelsen
til rette myndighed. Denne bestemmelse kan efter omstændighederne forpligte kommuner til
at videresende oplysninger om falske familiesammenføringer til andre myndigheder.
Efter serviceloven gælder der en pligt for personer, der udøver offentlig tjeneste eller hverv til
at underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til
forhold, der giver formodning om, at et barn har behov for særlig støtte . Underretningspligten
foreligger blandt andet i de situationer, hvor et barn har vanskeligheder i forhold til de daglige
omgivelser, skolen eller samfundet eller i øvrigt lever under utilfredsstillende fo rhold.
Efter serviceloven gælder der endvidere en pligt for enhver til at underrette kommunen, hvis
der opnås kendskab til, at et barn fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for van-