Dato: 3. maj 2005 Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-148 Sagsbeh.: JPC Folketingets Integrationsudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: IU 12-16 Under henvisning til udvalgets breve af 30. marts 2005 (alm. del spørgsmål 1  2-16) følger hermed i fem eksemplarer besvarelsen af spørgsmål nr.   12-16. Rikke Hvilshøj / Ulrich Stigaard Jensen
Dato: Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-148 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: IU 12 Besvarelse af spørgsmål nr.  12 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. marts 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 29. marts 2005 om samråd  s- spørgsmål J  -O (Flygtningenævnets omgørelse af afghanersager).  ” Svar: Hermed fremsendes kopi af mit talepapir til brug for samrådet den 29. marts 2005 om sa m- rådsspørgsmål J   -O.
- 3 - Side 3 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Dato: Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-145 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: IU 13 Besvarelse af spørgsmål nr.  13 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. marts 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre nærmere for, efter hvilke kriterier udlændingemyndighederne afgør, hvorvidt en stat er i stand til at beskytte sine borgere mod privatretlige overgreb. Min i- steren bedes i forlængelse heraf oplyse, hvori forskellen mellem de retssikkerhedsmæssige forhold i henholdsvis Afghanistan og Libanon består. ” Svar: Asylmyndighederne – Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet  – har oplyst, at asylbe- grundende forfølgelse eller overgreb  som udgangspunkt udgår fra  et lands myndigheder. Pri- vatretlige konflikter kan efter praksis som udgangspunkt ikke begrunde asyl. Konflikter med privatpersoner eller store grupper af privatpersoner kan dog antage et sådant omfang og være af en sådan intensitet, at der alligevel kan gives asyl.   Det er en forudsætning for meddelelse af asyl på  grund af privatretlige konflikter, at overgrebene eller chikanen, der ud- øves af privatpersoner, er af asylrelevant karakter. Dette vil for eksempel være tilfældet, hvis handlingerne er begrundet i asylansøgerens religiøse eller   etniske tilhørsforhold. Det vil en d- videre være tilfældet, hvis asylansøgeren vil risikere at blive underkastet tortur eller umenn  e- skelig eller nedværdigende behandling. Derudover er det en forudsætning, at den pågældende asylansøger ikke kan opnå myndi    g- hedernes beskyttelse mod overgrebene fra privatpersoners side. Dette kan være tilfældet, når myndighederne er bekendt med og tilskynder eller tolererer overgr ebene men afviser at yde effektiv beskyttelse mod sådanne overgr eb. I denne vurdering indgår, om  asylansøgeren forgæves har søgt at opnå myndighedernes b   eskyttelse. Det kan endvidere være tilfældet, når myndighederne er ude af stand til   at yde effektiv be- skyttelse, f.eks. fordi der på grund af borgerkrig ikke findes en effektiv statsmagt i asylans ø- gerens hjemland eller dele heraf.
- 4 - Side 4 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Om forholdene i Afghanistan, herunder mulighederne for at opnå myndighedernes beskytte l- se, fremgår det af baggrundsoplysningerne, at militær og politi ikke har kontrol over hele A f- ghanistan, idet dele af Afghanistan beherskes af lokale krigsherrer. Der er således store o m- råder i Afghanistan, som de nationale myndigheder ikke har kontrol over. Dertil kommer, at retssystemet efter de foreliggende oplysninger ikke sikrer befolkningens rettigheder i forhold til et minimum af retfærdig rettergang. Vedrørende Libanon  fremgår det af asylmyndighedernes baggrundsoplysninger, at der er e n- kelte områder af landet, som myndighede rne ikke har kontrol over. Det gælder primært de palæstinensiske flygtningelejre. Dertil kommer, at myndighederne tillader, at Hezbollah fast- holder en væbnet tilstedeværelse i grænseområdet mod Israel. Den syriske militære tilsted   e- værelse i Libanon er under afvikling. Syrisk/libanesiske tilkendegivelser indikerer således, at tilbagetrækningen vil være fuldendt i nden udgangen af april 2005. I baggrundsoplysningerne beskrives det libanesiske retssystem som generelt upartisk og uafhængigt, men det påpeges også, at dele af systemet kan være åbent over for politisk p    å- virkning. Retten til en advokat og retten til at appellere en dom til en højere instans respekt e- res i almindelighed, og eksistensen af NGO'er– herunder menneskerettighedsorganisationer – medvirker til at sikre borgernes adgang til retssystemet. Det er således  Udlændingestyrel- sens vurdering, at man generelt kan henvises til at søge myndighedernes beskyttelse mod privatretlig forfølge lse.
- 5 - Side 5 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Dato: Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-145 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: IU 14 Besvarelse af spørgsmål nr.  14 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. marts 2005. Spørgsmål: ”Kan ministeren bekræfte, at ordningen, hvorefter afghanske asylansøgere har mulighed for at søge om bistand i forbindelse med tilbag evenden til Afghanistan, er tilrettelagt således, at de pågældende personer ikke er nødsaget til at tage stilling til spørgsmålet om frivillig tilb a- gevenden, før asylsagen er endeligt afgjort.” Svar: Den særlige støtteordning for afghanske statsborgere b  lev indført ved aktstykke nr. 77, der blev tiltrådt af Finansudvalget den 19. januar 2005. Ordningen omfatter afghanske statsborgere uden opholdstilladelse her i landet, som er ind- rejst og har indgivet ansøgning om asyl her i landet på tidspunktet for akt  stykkets vedtagel- se. Det er en betingelse for at komme i betragtning, at den pågældende asylansøgers a   n- søgning er taget under behandling her i Danmark, og at et andet land , der har tiltrådt  Kon- ventionen om fastsættelse af, hvilken stat der er ansvarlig for  behandlingen af en asylan- søgning, der indgives i en af De Europæiske Fællesskabers me  dlemsstater (Dublin- konventionen), således ikke er ansvarligt for behandlingen af asylansø  gningen. Ordningen omfatter afghanske statsborgere, der havde fået endeligt afs lag på asyl og på en eventuel ansøgning på humanitær opholdstilladelse, eller har frafaldet deres ansøgning om opholdstilladelse, på tidspunktet for aktstykkets vedtagelse den 19. j anuar 2005. Ordningen omfatter endvidere Afghanske statsborgere, der den 19. januar 2005 havde en verserende asylsag, og som efter denne dato og indtil den 30. juni 2005 får afslag på asyl, og en eventuel ansøgning om humanitær opholdstilladelse, eller som i denne periode frafa  l- der deres ansøgning om opholdstilladelse.
- 6 - Side 6 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Afghanske statsborgere, som ville være omfattet af de ovenfor anførte grupper, men som frivilligt er udrejst eller er udsendt tvangsmæssigt til Afghanistan i perioden fra den 18. okt o- ber 2004, hvor aftalen mellem Danmark, Afghanistan og UNHCR om udsendelse blev ind- gået, og til den 19. januar 2005 er også omfattet af ordningen. Det er en forudsætning for støtte, at de pågældende tilmelder sig ordningen i overensste   m- melse med de frister, der er fastsat i aktstykket. Personer, der er udelukket fra at få opholdstilla delse i Danmark, eksempelvis på grund af kriminalitet, er ikke omfattet af ordningen. Personer, der tidligere har været vendt tilbage til Afghanistan med økonomisk støtte fra Danmark, og som på ny er indrejst her i landet og har søgt asyl, er ligeledes ik  ke omfattet af ordningen.
- 7 - Side 7 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Dato: Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-147 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: IU 15 Besvarelse af spørgsmål nr.  15 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. marts 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes oplyse, hvilke kilder – udover UNHCR – Udlændingestyrelsen har taget i betragtning ved afgørelsen om at nægte at forlænge opholdstilladelsen for afghanske stat  s- borgere.” Svar: Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen i sine afgørelser om at nægte at forlænge he   r- boende afghanske statsborgeres opholdstilladelse som flygtninge henviste til rapporten fra den fact-finding mission, som styrelsen og Dansk Flygtningehjælp foretog til Kabul i perioden 20. marts - 2. april 2004 (”Politiske forhold, sikkerhedssituationen og menneskerettigheds- forhold i Afghanistan”).  Denne rapport kan findes på  Udlændingestyrelsens hjemmeside www.udlst.dk/publikationer. Udlændingestyrelsen har derudover oplyst, at styrelsen ved hver afgørelse har foretaget en konkret og individuel vurdering af den enkelte flygtnings sag set i forhold til baggrundsoplys- ningerne om situationen i Afghanistan. Disse baggrundsoplysninger omfatter – som det sædvanligvis er tilfældet i asylsager – information fra en række kilder; ud over den nævnte rapport og oplysninger fra UNHCR har styrelsen således taget følgende kilder i betragtning i forbindelse med afgørelserne: - IOM (International Organisation for Migration) - IRINNEWS (UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs) - U.S. Department of State: Country Reports on Human Rights Practises og Interna- tional Religious Freedom Reports - U.K. Home Office, IND: Afghanistan, Country Reports - Amnesty International
- 8 - Side 8 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. - BAAG (British Agencies Afghanistan Group) - Human Rights Watch - International Crisis Group
- 9 - Side 9 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Dato: Kontor: Visum, Udsendelser og Humanitære sager J.nr.: 2005/4111-146 Sagsbeh.: JPC Fil-navn: IU 16 Besvarelse af spørgsmål nr.  16 stillet af Folketingets Integrationsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. marts 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes oplyse, hvornår den overvejende del af herboende afghanske statsborg e- re, med tidsbegrænset opholdstilladelse, opnår tidsube grænset opholdstilladelse.” Svar: Jeg har forstået spørgsmålet så    dan, at det drejer sig om afghanske statsborgere, der har opholdstilladelse som flygtninge her i landet. Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Udlændingestyrelsen oplyst, at antallet    af (først e- gangs-) asyltilladelser givet til afghanske statsborgere i perioden 1995-2004 er følgende: 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 201 334 261 324 554 1.322 2.075 882 724 171 For asylansøgninger indgivet før den 28. februar 2002 gælder   , at flygtningen skal have væ- ret i Danmark i tre år, før han eller hun kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Det er styrelsens vurdering, at der alene er et meget lille antal sager, hvor flygtningen har fået o p- holdstilladelse i 2001 eller tidligere, og hvor han eller hun endnu ikke har opnået tidsub e- grænset opholdstilladelse. Det er endvidere styrelsens vurdering, at det kan lægges til grund, at de afghanske statsbo r- gere, der fik flygtningestatus i Danmark i 2002, typisk alle er omfattet af lov nr. 711 af 1. au- gust 2001, hvorefter flygtningene kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter 3 års lo  v- ligt ophold i Danmark, hvis de pågældende har gennemført et tilbudt introduktionsprogram, ikke har gæld til offentlige myndigheder af en vis størrelse og ik  ke har begået krimin alitet af en vis grovhed. Det kan derfor forventes, at disse personer kan opnå tidsubegrænset o p- holdstilladelse i løbet af 2005 og i begyndelsen af 2006 , hvis betingelserne herfor i øvrigt er oplyst.
- 10 - Side 10 Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. Det er endelig styrelsens vurdering, at det kan lægges til grund, at de afghanere, der har fået flygtningestatus i Danmark i 2003 og 2004, typisk alle er omfattet af lov nr. 808 af 14. juli 2004. De vil således som udgangspunkt først kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse e   f- ter 7 års lovl igt ophold i Danmark. De afghanere, der fik flygtningestatus i Danmark i 2003, forventes derfor at kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse i 2010, mens de afghanere, der fik flygtningestatus i Danmark i 2004, forventes at kunne få tidsubegrænset opholdst illa- delse i 2011.