Udenrigsministeriet Den 29. september 2005    Spørgsmål fra Udenrigs- udvalget til udviklingsmini- steren af 19. august 2005 (modtaget 22.8.2005).   URU alm. del – Spørgsmål 56- 60 Spørgsmål 59: ”Danske statslån til udviklingslandene eftergives, uden at staten kompenseres via bistandsbudgettet, medens DE, der også ejes af staten, kompenseres for værdien af sit tilgodehavende. Hvad er begrundelsen for denne forskel i praksis ved eftergivelse af statslån og eksportkreditgæld? Er denne forskel fortsat berettiget, nu hvor DE ikke længere har nogen garantiforpligtelse?” Svar: Statslån, som i sin tid var en del af den danske udviklingsbistand, blev fuldt ud rapporteret til OECD/DAC som udviklingsbistand, da lånet blev ydet. Statslånene er rentefri. Ved tilbagebetalingen fratrækkes ydelserne den bistand, der rapporteres til DAC.  I 1988 blev der truffet beslutning om at ophøre med statslånene, og tilbagebetalingerne sker i dag direkte til finansministeriet over FL § 07. Eftergivelse af statslån påvirker derfor ikke bistandsrammen. Eksportkreditter garanteret under DE, er ydet på kommercielle vilkår, og er til forskel fra statslånene ikke tidligere rapporteret som udviklingsbistand. Eftergivelse af eksportkreditter rapporteres først som udviklingsbistand på det tidspunkt, hvor eftergivelse måtte finde sted. At DE ikke længere har garantiforpligtelser, påvirker ikke den beskrevne forskel på statslån og eksportkreditter. DE har fortsat en forpligtelse til at inddrive udestående fordringer i debitorlandene,  bl.a. gennem indgåelse af gældsaftaler i Parisklubben, med eller uden gældsreduktion.