Udenrigsministeriet
Den 29. september 2005
Spørgsmål fra Udenrigs-
udvalget til udviklingsmini-
steren af 19. august 2005
(modtaget 22.8.2005).
URU alm. del Spørgsmål 56-
60
Ad URU alm. del:
Ministeren bedes kommentere Nord/Syd Koalitionens notat Staten tjener på dansk
gældspolitik jf. alm. del bilag 198 (og herunder besvare følgende, uddybende spørgsmål).
Kommentar
N/S Koalitionen peger på nogle relevante problemstillinger, som jeg vil kommentere nedenfor.
Der er et generelt punkt, jeg gerne vil slå fast: Gældsreduktion i den ene eller anden form er en
del af udviklingspolitikken. Gældseftergivelser er vanskelige at håndtere budgetmæssigt på
grund af deres uforudsigelighed, og det er ofte store beløb, det drejer sig om. Men det er vigtigt
at holde sig for øje, at når et land får saneret sin gæld, sker det i sammenhæng med nogle nøje
definerede krav om reformer m.v., således at landet inden for en overskuelig periode kan få
rettet op på sin økonomi. For de lande der indgår i det særlige initiativ for højtforgældede
fattige lande (HIPC-initiativet), stilles der direkte krav om udarbejdelse af fattigdomsstrategier,
og det har medført en betydelig stigning i de midler, som landene kanaliserer til de sociale
sektorer på statsbudgettet.
Gældens oprindelse behøver ikke i sig selv at have noget med fattigdomsreduktion at gøre, men
når afdrag på en kredit eftergives, frigøres der ressourcer, som kan bruges til
fattigdomsreducerende formål. Derfor er der enighed om, at eftergivelse af kommerciel gæld
(eksportkreditgæld) i medfør af Parisklubaftaler kan rapporteres til OECD/DAC som
udviklingsbistand med det fulde beløb, som eftergives jf. svar på spørgsmål nr. S2044 (kopi
vedlagt).
Udgifterne til gældseftergivelser og her tænker jeg på eftergivelse af eksportkreditgæld er
først for alvor blevet synlige efter det udvidede HIPC initiativ. Regeringen har derfor med
virkning fra 2002 oprettet en særlig konto på finansloven under bistandsrammen for at øge
gennemsigtigheden af disse udgifter. Principperne for opgørelse af omkostningerne ved de
enkelte gældseftergivelser følger nogle faste regler, der viser, hvad udgifterne er for den danske
stat. Danmarks Erhvervsfond (DE) kompenseres med det beløb, som gælden opgøres til jf.
nedenfor. Fordringer, som ikke eftergives, henstår i DEs regnskaber, indtil de bliver betalt.
Derfor giver det ikke rigtig nogen mening at tale om at fastsætte en kursværdi for DEs
fordringer, som ikke har en rente, der afspejler debitorlandets betalingsevne (dvs.
landerisikoen), men typisk en rente, der er fastlagt ud fra kreditorlandets refinansieringsrente.