UDENRIGSMINISTERIET Den   Udenrigsudvalgets spørgsmål 47 af 18. juli 2005 til skriftlig besvarelse Spørgsmål nr. 47: Hvordan   forholder   ministeren   sig   til   kritikken   i   DIIS’   arbejdspapir   af   Afrikapolitikkens afdækning af konflikter omkring adgangen til naturressourcer (jf. s. 17)? Svar: 1. Arbejdspapiret fra DIIS kritiserer den danske Afrika-politik for at indeholde en utilstrækkelig beskrivelse  af  de  magtrelationer,  der  ligger  til  grund  for  interessekonflikter  om  adgangen  til naturressourcer.  Det  drejer  sig  særligt  om  stærke  samfundsaktørers  interesse  i  at  opretholde konfliktsituationer.   2. Den danske Afrika-analyse har et betydeligt fokus på konflikt på det afrikanske kontinent og de forhold, der bidrager til at fremme konflikter – både når de bryder ud, og når de er brudt ud, hvilket arbejdspapiret fra DIIS også anerkender. Afrika-analysen anfører således en lang række faktorer, der bidrager til konflikt, og forklarer hvordan. En af de faktorer, der ligger til grund for  konflikter  i  Afrika,  og  som  fremhæves  i  den  danske  Afrika-analyse,  er  kampen  om naturressourcer.   3.   Afrika-analysen   understreger,   at   naturressourcer   ofte   kan   være   medvirkende   årsag   til konflikter,  idet  grupper  i  et  samfund  –  ofte  etniske  grupper  –  strides  om  adgangen  til naturressourcerne.  Det  understreges  også  i  Afrika-analysen,  at  naturressourcer  kan  være  en vigtig finansieringskilde, som er med til at forlænge konflikter.   4. Disse konflikter om adgang til naturressourcer opstår bl.a., fordi de berørte afrikanske stater har   en   utilstrækkelig   regulering   og   forvaltning   af   adgangen   til   dyrebare   naturressourcer. Dominerende aktører i et givet afrikansk land kan have betydelige interesser i at fastholde en konfliktsituation for at undgå en effektiv og uvildig kontrol med disse naturressourcer. Dermed bevares  de  dominerende  parters  mere  eller  mindre  egenrådige  adgang  til  de  naturressourcer, som finansierer en fortsat konflikt, og dermed bevares også de dominerende parters adgang til egen berigelse. Opretholdelse af en konfliktsituation bliver med andre ord ensbetydende med fastholdelse af egen magtposition.   5.  Denne  forståelse  af  sammenhængen  mellem  naturressourcer  og  konflikter  ligger  også  til grund for den danske Afrika-politik, idet der heri peges på nødvendigheden af at arbejde for dels  et  øget  internationalt  fokus  på  naturressourcers  betydning  i  konflikter,  dels  en  fælles definition af, hvad der forstås ved konfliktressourcer. Derudover påpeges det i øvrigt i Afrika- politikken, at øget gennemsigtighed og bekæmpelse af den omfattende korruption i en række
afrikanske lande er nødvendig. Dette er også relevant for forholdet mellem naturressourcer og konflikter,  hvor  der  som  beskrevet  ofte  er  en  betydelig  sammenhæng  mellem  en  mere  eller mindre ukontrolleret adgang til naturressourcer og opretholdelse af en konfliktsituation.   6.    Denne    indsigt    afspejles    allerede    i    Danmarks    internationale    engagement    for konfliktforebyggelse   i    Afrika.    Det   gælder    bl.a.    Kimberley-processen,    hvor    målet    er implementering  af  fælles  oprindelsescertifikater  for  uslebne  diamanter,  og  Danmarks  aktuelle medlemskab af FN’s Sikkerhedsråd, hvor Danmark bl.a. er formand for sanktionskomitéen for Liberia.   7. Det er imidlertid vigtigt at erindre, at konflikterne i Afrika ofte har flere og mere komplekse årsager. Kun gennem en sammenhængende tilgang til konflikthåndtering vil konflikterne kunne forebygges og løses for dermed at bane vej for fred, vækst og udvikling i Afrika.