Udenrigsministeriet
Den 1. juli 2005
Udenrigsudvalgets spørgsmål
nr. 29 af 27. maj 2005
(URU alm. del)
Spørgsmål 29:
I forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål J (EUs udviklingsbistand) bedes ministeren
fremsende en skriftlig redegørelse om de nye EU-landes udviklingsbistand og den fremtidige
udvikling heraf, herunder spørgsmålet om kapacitetsopbygning i deres bistandsadministrationer
og de øvrige EU-landes bidrag hertil.
Svar:
Som det fremgik af foreløbigt svar af 23. juni 2005 forventes en stigning i udviklingsbistanden
fra alle de nye EU-lande. Mange af de nye EU-lande finder imidlertid, at de vanskeligt vil kunne
opfylde det nye EU mål på 0,17 pct. af BNI i udviklingsbistand for EU10 i 2010. Til
begrundelse herfor nævnes, at landene hvert år nominelt øger udviklingsbistanden betragteligt,
men at væksten i forhold til BNI er begrænset på grund af den høje økonomiske vækst i
landene. Desuden påpeger mange lande, at de er underlagt strenge finanspolitiske bånd bl.a. for
at kunne opfylde kravene til medlemskab af euro-zonen.
For mange af de nye EU-lande udgør bidrag, der ydes via EU-budgettet til Europa-
kommissionens udviklingsbistand (fællesskabsbistanden) en meget stor andel og ofte langt
mere end halvdelen - af deres samlede udviklingsbistand. EU regnes derfor mange steder som
den vigtigste samarbejdspartner med hensyn til udviklingsbistand. Landene yder også mindre
bidrag til FN og Verdensbanken.
Den multilaterale bistands andel af den samlede udviklingsbistand fra de nye EU-lande må
forventes at falde i de kommende år, i takt med at bistandsprocenten stiger og EU-bidraget
kommer til at udgøre en relativt mindre andel af den samlede bistand.
Generelt prioriterer offentligheden i de nye EU-lande ikke udviklingsbistand højt. Tjekkiet,
f.eks. begrunder det med, at tjekkerne har haft for kort tids erfaring med stigende velstand til at
være indstillet på at dele den med andre, navnlig i betragtning af, at landet allerede er førende
blandt de nye EU-lande i omfang af udviklingsbistand. Mange af de nye EU-lande er i færd
med at iværksætte oplysningsaktiviteter, der kan øge bevidstheden om og opbakningen til den
internationale udviklingsbistand.
Hensynet til den folkelige opbakning tenderer til at begunstige den bilaterale bistand i
fremtiden, idet det forventes at være lettere at opbygge ejerskab til den bilaterale bistand. Hertil