UDENRIGSMINISTERIET Den     . oktober 2005 Udenrigsudvalgets spørgsmål 101 af 3.oktober 2005 til skriftlig besvarelse   Spørgsmål nr. 101: Den 18.-20. maj afholdtes "European Conference on Public Awareness Raising and Development Education for North-South Solidarity" i Bryssel. Konferencen vedtog en række anbefalinger (vedlagt) rettet mod bl.a. EU-landenes regeringer. Hvordan agter regeringen at leve op til disse anbefalinger, specielt anbefaling nr. 4, hvori det hedder: "Awareness-raising and development education should be integrated into the curricula of the formal and informal educational systems throughout the current and future members of the Union"? Svar "European Conference on Public Awareness Raising and Development Education for North- South Solidarity" var arrangeret af bl.a. det belgiske udenrigsministerium, EU Kommissionen og OECD’s Center for Udvikling. I konferencen deltog repræsentanter fra internationale organisationer og statslige og private bistandsorganisationer fra EU’s nye og gamle medlemslande. Fra Danmark deltog bl.a. Mellemfolkeligt Samvirke.   Regeringen finder sådanne uformelle konferencer nyttige som inspirationskilde til det konkrete oplysningsarbejde, og anbefalingerne fra den nævnte konference vil indgå som et element i regeringens samlede overvejelser om styrkelse af informationsindsatsen.   Det er regeringens klare holdning, at der skal informeres og oplyses om udviklingslandene og udviklingsproblemstillingerne. Derfor kan jeg tilslutte mig flertallet af konferencens anbefalinger. Jeg er helt enig i, at 2015 Målene er vigtige i oplysningssammenhæng. Udenrigsministeriet tog allerede i begyndelsen af 2003 initiativ til at nedsætte den såkaldte 2015 Komite, som er et forum, hvor en lang række danske NGO’er og Udenrigsministeriet er repræsenteret. 2015 Komiteen skal især sørge for koordineringen af og udvekslingen af aktiviteter og ideer i forbindelse med oplysning om 2015 Målene til den danske offentlighed. Der er udarbejdet en kommunikationsstrategi for 2015 Målene, og vi arbejder tæt sammen med de øvrige lande i OECD-DAC-sammenhæng om udveksling af ideer om 2015- oplysningsaktiviteter. Vi har fra dansk side støttet OECD’s udviklingscenter med midler til opbygningen af et lille sekretariat, som netop skal understøtte ide-udveksling om og måling af oplysningsaktiviteters effekt på 2015-området. Udover samarbejdet i OECD-DAC regi deltager Danmark i et nordisk samarbejde med henblik på fremme af u-landsoplysning.  
Jeg kan kun være enig i, at u-landsoplysning ikke kan og ikke skal sidestilles med reklamevirksomhed og pengeindsamlinger (anbefaling 7). U-landsoplysning er i Danmark også knyttet til foreningers og organisationers forankring i befolkningen.   Det er meget vigtigt, at vi kender resultaterne og betydningen af det arbejde, vi udfører (anbefaling 14). I stigende omfang indarbejdes oplysnings- og informationselementer i bistandsaktiviteterne, som bliver monitoreret og evalueret løbende. Udenrigsministeriets oplysnings- og informationsarbejde i forhold til den danske offentlighed monitoreres og evalueres ligeledes løbende. Regeringen er således på linie med en lang række af anbefalingerne fra konferencen, dog ikke anbefaling 5 om, at medlemslandene skal afsætte tre pct. eller derover af udviklingsbistanden til u-landsoplysning. Efter min opfattelse er det uforsvarligt at tage et beløb, der for Danmarks vedkommende ville andrage godt 315 mio. kr., fra udviklingsbistanden til oplysningsvirksomhed.   Konferencens anbefalinger vedlægges.