TALEPUNKTER UDENRIGSMINISTERIET Til: Udviklingsministeren J.nr.: 73.D.204.i. CC: Bilag: Fra: Erhvervsinstrumenter i udviklingsbistand. Dato: 9. maj 2005 Emne: Samråd i Udenrigsudvalget den 11. maj 2005.   Samrådsspørgsmål D vedr. regler om habilitet i beslutningsprocessen i IFU. Talepunkt. Samrådsspørgsmål D: Ministeren bede oplyse, hvilke regler om habilitet i beslutningsprocessen, der er indført, samt hvilke regler ministeren mener, der bør gælde for IFU-fondens arbejde.   Besvarelse: I besvarelse af spørgsmålet vil jeg gerne indledningsvis henlede opmærksomheden på formålet med Industrialiseringsfonden for udviklingslandene (IFU). Industrialiseringsfonden har til opgave at skabe udvikling i udviklingslandene. Det er på sin plads her at  præcisere dens særlige institutionelle karakter. IFU skal virke efter forretningsmæssige principper og i nært samarbejde med det private erhvervsliv. IFU er en professionel investeringspartner. Det forhold, at fondene er sat til at virke efter forretningsmæssige principper er årsagen til, at man har valgt at henlægge deres administration til et særligt organ. Der
-  - 2 2 er en udpeget bestyrelse og ansat en direktør, der opererer selvstændigt og forretningsmæssigt.    Der er til IFU’s arbejde knyttet meget præcise og udførlige habilitetsbestemmelser. Bestemmelserne følger for det første Forvaltningsloven, som IFU principielt er omfattet af. For det andet er der en række specifikke bestemmelser. For eksempel gælder det, at et bestyrelsesmedlem eller en medarbejder ikke må deltage i behandling vedr. en erhvervsvirksomhed, i hvilken den pågældende har en særlig interesse, eller er tilknyttet. En tredje bestemmelse slår fast, at hvis et bestyrelsesmedlem eller en medarbejder er interesseret i eller knyttet til en erhvervsvirksomhed, hvis forhold berører af et emne, der behandles af bestyrelsen, skal dette meddeles til bestyrelsesformanden. Der skal være en forudgående orientering herom. Som hovedregel betyder det, at pågældende bestyrelsesmedlem forlader mødet u nder spørgsmålets behandling.   Den daglige ledelse omfatter ikke dispositioner, der er af usædvanlig art eller som er af stor betydning eller i øvrigt falder uden for de bemyndigelsesregler, der er fastsat
-  - 3 3 for direktøren eller forretningsordenen for denn e. Det betyder for eksempel, at direktøren kun er bemyndiget til at træffe dispositioner af mindre vidtgående økonomisk rækkevidde inden for en nærmere angivet bemyndigelse . Bestyrelsen skal efterfølgende orienteres herom. Fonden opfylder Ombudsmandens anbefaling om udtrykkeligt i forretningsordenen at anføre, at et inhabilt medlem skal forlade lokalet, når den pågældendes sag behandles. Fondene er underkastet fuld revisionskontrol af et stort internationalt revisionsfirma (Ernst & Young). Fondenes økono mi blev endvidere gennemgået i 2003 af et andet internationalt revisionsfirma (PriceWaterhouseCoopers). Der foreligger altså en række detaljerede retningslinjer for, hvordan man undgår at bestyrelse, direktion og ansatte medarbejdere kommer i en dobbeltrolle. Jeg vil konkludere, at IFU følger passende og tilstrækkelige regler med henblik på at imødegå, at inhabilitet opstår, samt at håndtere inhabilitetsspørgsmål. Sådan bør det også være.  Og det er svaret på spørgsmålet D. Erhvervsinstrumenter i udviklingsbistand