Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
6.april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 8 (Alm. del):
I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 8:
Er det ministerens opfattelse, at andre forhold end blot det offentliges
undervisningsindsats kan spille en rolle i forhold til det dårlige resultat,
som tosprogede elever opnår i PISA-undersøgelsen, det kunne for ek-
sempel være manglende motivation, manglende hjælp og støtte fra hjem-
met, tidlig kriminel løbebane, manglende forståelse for demokrati, mang-
lende forståelse og respekt for kvindelige lærere m.v., og såfremt det er
ministerens opfattelse, vil ministeren så redegøre for, hvad ministeren
agter at foretage sig ?
Svar:
PISA-undersøgelsen i København viser desværre, at 51 procent af de
tosprogede klarer sig rigtig skidt. En analyse af den tidligere landsdæk-
kende PISA-undersøgelse fra 2000 foretaget af professor Niels Egelund
viste, at 49 procent af de tosprogede forlader skolen uden tilstrækkelige
læsefærdigheder.
Den særlige PISA-undersøgelse for København siger ikke noget om år-
sagerne til resultaterne.
Det er min opfattelse, at der er en række andre forhold end blot det of-
fentliges undervisningsindsats, der spiller en rolle i forhold til det dårlige
resultat, som tosprogede opnår i PISA-undersøgelsen. Og jeg mener
absolut, at alle tænkelige forhold skal tages i betragtning, når vi skal vur-
dere årsagerne hertil.
Samtidig mener jeg, at det er vigtigt at holde sig for øje, at tosprogede
elever frem for alt er mere forskellige end ens. Årsagsforklaringerne må
derfor findes i en mere individuel vurdering af, hvad der har haft betyd-