Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 6. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 6 (Alm. del): I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 6: ”Vil ministeren sikre, at alle skolebørn testes oftere i danskkundskaber med henblik på at sikre, at resultatet af testen anvendes til at give en in- dividuel og målrettet indsats til de elever, der på baggrund af testen viser sig at have brug herfor ?” Svar: Regeringen foreslår at gennemføre ændringer af folkeskoleloven for at styrke evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen og give folke- skolerne en værktøjskasse til evaluering . I den forbindelse indføres en række obligatoriske test. Flere af testene vil dreje sig om elevernes danskkundskaber. Der skal gennemføres obligatorisk sprogscreening af alle børn, når de begynder i skolen. Formålet er at belyse børnenes sproglige udvikling med fokus på de aspekter, der især har betydning for børns læse- og sta- veudvikling.   Herudover foreslår jeg fire test, der vedrører elevernes danskkundskaber: Læsning i 2., 4., 6. og 8. klasse.   Testene skal afdække den enkelte elevs styrker, svagheder og udvik- lingsmuligheder inden for det pågældende stofområde. Resultaterne skal anvendes fremadrettet i den interne løbende evaluering i forbindelse med undervisningens videre planlægning, herunder som grundlag for undervisningsdifferentiering og holddannelse.  
2 Samtidig skal testene være med til at skabe opmærksomhed om, hvis en elev ikke har tilegnet sig de forventede kundskaber og færdigheder, såle- des at der kan sættes ind med relevante foranstaltninger. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder