Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 6. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 5 (Alm. del): I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 5: ”Vil ministeren - under hensyntagen til den kommunale selvforvaltning - være med til at udforme rammer, der giver den enkelte skole mulighed for at lave et værdiregelsæt vedrørende respekt, orden m.v. ?” Svar: Skolerne har i dag mulighed for at lave værdiregelsæt om respekt, orden osv. Folkeskoleloven forpligter jo skolebestyrelsen til at fastsætte ordens- regler, og disse ordensregler kan meget vel indeholde normer for god opførsel og normer for, hvordan man omgås hinanden. Men det er min opfattelse, at mange skoler ikke benytter sig af muligheden for på den måde at lade ordensreglerne blive et konkret udtryk for skolens forvent- ninger til lærernes og elevernes opførsel. I stedet er ordensreglerne ofte alene praktiske direktiver som for eksempel, at eleverne skal opholde sig udendørs i frikvartererne og lignende.   Skolerne har også mulighed for at fastsætte principper for brug af sankti- oner over for elever, der ikke overholder ordensreglerne - selvfølgelig inden for de rammer, der er fastsat i bekendtgørelsen om foranstaltnin- ger til fremme af god orden i folkeskolen. Denne mulighed har mange skoler heller ikke anvendt. Det danske samfund fungerer ved, at vi i fællesskab udarbejder regler, som vi respekterer. Det er vigtigt, at eleverne i folkeskolen også lærer denne respekt for de fælles regler. Og at de selvfølgelig lærer, at det har konsekvenser, hvis de fælles regler ikke overholdes. Derfor bør eleverne inddrages, når ordensreglerne lokalt skal formuleres. Derved styrker vi den demokratiske proces - og flest mulige vil føle sig ansvarlige for, at reglerne bliver overholdt.  
2 Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder