Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
6. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 5 (Alm. del):
I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
Vil ministeren - under hensyntagen til den kommunale selvforvaltning -
være med til at udforme rammer, der giver den enkelte skole mulighed
for at lave et værdiregelsæt vedrørende respekt, orden m.v. ?
Svar:
Skolerne har i dag mulighed for at lave værdiregelsæt om respekt, orden
osv. Folkeskoleloven forpligter jo skolebestyrelsen til at fastsætte ordens-
regler, og disse ordensregler kan meget vel indeholde normer for god
opførsel og normer for, hvordan man omgås hinanden. Men det er min
opfattelse, at mange skoler ikke benytter sig af muligheden for på den
måde at lade ordensreglerne blive et konkret udtryk for skolens forvent-
ninger til lærernes og elevernes opførsel. I stedet er ordensreglerne ofte
alene praktiske direktiver som for eksempel, at eleverne skal opholde sig
udendørs i frikvartererne og lignende.
Skolerne har også mulighed for at fastsætte principper for brug af sankti-
oner over for elever, der ikke overholder ordensreglerne - selvfølgelig
inden for de rammer, der er fastsat i bekendtgørelsen om foranstaltnin-
ger til fremme af god orden i folkeskolen. Denne mulighed har mange
skoler heller ikke anvendt.
Det danske samfund fungerer ved, at vi i fællesskab udarbejder regler,
som vi respekterer. Det er vigtigt, at eleverne i folkeskolen også lærer
denne respekt for de fælles regler. Og at de selvfølgelig lærer, at det har
konsekvenser, hvis de fælles regler ikke overholdes. Derfor bør eleverne
inddrages, når ordensreglerne lokalt skal formuleres. Derved styrker vi
den demokratiske proces - og flest mulige vil føle sig ansvarlige for, at
reglerne bliver overholdt.