Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg 9. juni 2005 Svar på spørgsmål 30 (Alm. del): I brev af 18. maj 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 30: ”Hvor mange børn i den skolepligtige alder skønner ministeriet, der dropper ud af skolen og ender med at være uden skolegang i lange peri- oder (de såkaldte skoleløse børn, jf. artikel i Kristeligt Dagblad d. 23.4.05)?” Svar: I juni 2001 undersøgte Børns Vilkår denne problematik. Landets 201 PPR-kontorer blev spurgt, og Børns Vilkår fik tilbagemelding fra 82. Ud fra dette skønnede Børns Vilkår, at der i april 2001 var ca. 300 børn, som stod uden et egentligt skoletilbud. Området er mig bekendt ikke blevet yderligere belyst efterfølgende. Iføl- ge oplysningerne i Kristeligt Dagblad den 23. april 2005 kunne det dog tyde på, at der i dag er flere end de af Børns Vilkår anslåede 300 børn, der er uden skoletilbud. Om dette er udtryk for en reel stigning, eller om det er udtryk for forskellige skøn, er ikke til at sige. Af rapporten fra Børns Vilkår fremgår, at det er meget forskellige børn, der ender med at være uden skoletilbud. Der er typisk tale om børn, der gennem deres opvækst har haft en lang række nederlag, og som har ople- vet en del konflikter. Børnene har ofte psykiske og sociale problemer. Et flertal af børnene er beskrevet som meget udadrettede – nogle verbalt, andre fysisk - og nogle er udadrettede såvel verbalt som fysisk.   I gruppen af børn uden undervisningstilbud indgår også de børn, der skal skifte skole i forbindelse med, at familier flytter fra en kommune til en anden. Her kan opstå kortere perioder, hvor barnet ikke modtager un- dervisning. Det vil typisk være i de tilfælde, hvor barnet skal have et sær- ligt undervisningstilbud for eksempel i en specialklasse, en specialskole eller på et behandlingshjem. Det er ikke givet, at enhver kommune har et sådant tilbud stående klar til nytilflyttede.  
2 Det er kommunalbestyrelsen, som har det overordnede ansvar for at sikre, at alle børn opfylder undervisningspligten. Kommunalbestyrelsen skal således, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 1, påse, at alle undervisnings- pligtige børn i kommunen indskrives i folkeskolen eller får en undervis- ning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Jeg kan oplyse, at såfremt en borger henvender sig til Undervisningsmi- nisteriet og oplyser, at deres barn står uden undervisningstilbud, retter ministeriet efter fast praksis direkte henvendelse til den pågældende kommune.   Hvis et barn ikke kan rummes i et almindeligt skolemiljø, er det kommu- nalbestyrelsens ansvar at sikre, at der stilles et andet undervisningstilbud til rådighed så hurtigt som muligt. I ganske særlige tilfælde, hvor den hidtidige undervisning ikke kan fortsætte, og det midlertidigt ikke er mu- ligt at placere barnet i en anden undervisningssammenhæng, er det mu- ligt at iværksætte enkeltmandsundervisning, jf. § 10, stk. 2, i bekendtgø- relse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens indsats over for elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte. I den tilhørende vejledning (nr. 9904 af 6. december 2002) er fastsat nærmere retningslinjer for dette. Der er undervisningspligt i Danmark, og skolemyndighederne har en forpligtelse til at tilbyde børn en skolegang. Denne skal så vidt muligt foregå på distriktsskolen, men for nogle børn vil andre skoleplaceringer være mere hensigtsmæssig. Det er altid et problem, når et barn står uden et undervisningstilbud, som inddrager barnet i et fællesskab. Af regeringsgrundlaget ”Nye mål” fremgår, at regeringen ønsker at styrke og præcisere kommunalbestyrelsernes tilsyn med skolerne. Jeg kan i den sammenhæng tilføje, at Danmarks Evalueringsinstitut i dag den 8. juni offentliggør en rapport, der bl.a. omhandler, hvordan kommunerne for- valter dette tilsyn. På baggrund af denne vil jeg vurdere, om der er behov for yderligere tiltag. Problemstillingen vedrørende børn, der står uden undervisningstilbud, vil blive drøftet på et møde mellem ministeriet og KL i denne måned. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder