Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 21. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 3 (Alm. del - bilag 6): I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 3: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. februar 2005 fra Landsforeningen Autisme vedrørende ungdomsuddannelser til unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF), jf. alm. del - bilag 6." Svar: Landsforeningen Autisme udtrykker i brev af 21. februar 2005 bekym- ring for gruppen af unge, velfungerende mennesker med au- tismespektrumforstyrrelser (ASF) på baggrund af en citeret udtalelse fra statsministeren. Den citerede udtalelse svarer til regeringens initiativ om uddannelse og job i stedet for kontanthjælp, hvorefter alle unge skal have en garanti for, at de kan få en erhvervsuddannelse. Til gengæld skal de 18-19 årige ikke kunne få kontanthjælp, hvis der er oplagte uddannel- sesmuligheder for dem. Foreningen anfører, at dette medfører problemer for en gruppe af men- nesker med ASF.   Foreningen mener, at der kun er utilstrækkelige tilbud om kompetence- givende ungdomsuddannelser med undervisning inden for de rammer, som disse unge mennesker har brug for. Foreningen anfører videre, at de pågældende ikke har særligt store chancer for at skaffe sig lærepladser, og at muligheden for skolepraktik er ophævet. Foreningen finder samlet set, at uddannelsestilbuddene til den pågældende gruppe unge er meget man- gelfulde. Jeg er ikke enig i, at det ser helt så sort ud for denne gruppe af unge.   Erhvervsuddannelserne er åbne for alle, der har opfyldt undervisnings- pligten efter folkeskoleloven, og en erhvervsskole kan ikke afvise en elev
2 med begrundelse i et handicap. Faktisk er der flere velfungerende perso- ner med ASF i erhvervsuddannelserne, også i praktikuddannelse med uddannelsesaftale med en erhvervsvirksomhed.   Efter lov om erhvervsuddannelser skal en skole tilbyde specialpædago- gisk støtte til elever, der har behov for det, og det er også muligt at få denne støtte under praktikuddannelsen.   Der er også mulighed for specialundervisning eller anden specialpædago- gisk bistand i de gymnasiale uddannelser. Erhvervsuddannelserne er meget fleksible, og der er oprettet en lang række nye korte uddannelser, der dækker bredt inden for næsten alle områder.   Adgangen til skolepraktik er kun ophævet inden for ganske få uddannel- ser. Det er sket på områder, hvor erfaringen har vist, at skolepraktik ikke i så høj grad fører til beskæftigelse som ordinære uddannelser med prak- tik i en virksomhed. Men som et supplement til de eksisterende uddan- nelser har vi, som nævnt, oprettet en række nye kortere uddannelser.   Jeg vil også nævne, at regeringen og arbejdsmarkedets parter gør en stor indsats for at fremskaffe flere praktikpladser. Det nye regeringsgrundlag lover blandt andet en præmieringsordning, som belønner de virksomhe- der, der opretter flere praktikpladser end hidtil.   Det indgår endvidere i regeringsgrundlaget, at der skal etableres en ny form for mesterlære for unge, som har behov for en mere praktisk til- gang til uddannelserne. Mesterlæren betyder, at de unge på et tidligt tids- punkt kan komme i kontakt med erhvervslivet og afprøve deres kræfter og evner.   Dette vil også være en mulighed for unge med handicap. Hvorledes den nye mesterlære kommer til at se ud skal imidlertid først afklares i et ud- valgsarbejde, som påbegyndes inden længe.   For unge, der ikke er parate til at gå ind i en erhvervsuddannelse, vil der være mulighed for at etablere brobygning mellem folkeskolen og ung- domsuddannelserne. Her får de unge mulighed for at afprøve deres ev- ner og muligheder inden for en lang række uddannelser. Jeg kan også pege på produktionsskolerne, som kan lede ind i en kompetencegivende erhvervsuddannelse. Endelig er der den erhvervsfaglige grunduddannelse (egu), der består i   individuelle forløb, tilrettelagt med vekslen mellem skoleophold og prak- tikophold. Også her vil der være mulighed for specialpædagogiske støt-
3 teordninger. En sådan uddannelse er også erhvervskompetencegivende og giver også merit i en erhvervsuddannelse.   Jeg vil gerne pege på, at regeringen for at forbedre uddannelses- og er- hvervsvejledningen for unge har gennemført en ny lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, der trådte i kraft den 1. august 2004. Efter denne lov skal vejledningen blandt andet i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv. Vejledningen udføres af Ungdommens Uddannelsesvejledning, der   dækker hele landet.   I bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og er- hverv er det endvidere fastsat, at Ungdommens Uddannelsesvejledning gennem opsøgende aktiviteter skal tilbyde unge under 19 år, der ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, undervisnings- eller beskæftigelsesmæs- sig situation, vejledning om uddannelse og erhverv. Denne vejledning skal koordineres med den vejledning, som gives i henhold til lovgivnin- gen om aktiv socialpolitik og aktiv beskæftigelsesindsats.   Unge, der trods de generelle muligheder for specialpædagogisk støtte ikke er i stand til at gennemføre en traditionel uddannelse som fx er- hvervsuddannelse, social- og sundhedsuddannelse eller landbrugsuddan- nelse, kan få et særligt undervisningstilbud for unge i henhold til loven om specialundervisning for voksne. Som led heri kan der etableres et praktikophold. Tendensen går i retning af, at en sådan undervisning ofte tilrettelægges med beskæftigelse og brobygning til ungdomsuddannelser- ne for øje. Foreningen har udtrykt ønske om, at der i lyset af kommunalreformen   kommer en klar lovgivning for netop denne gruppe.   I det fremsatte lovforslag om ændring af blandt andet lov om specialun- dervisning for voksne i forbindelse med kommunalreformen (L 108) tydeliggøres ungdomstilbuddets eksistens, og det foreslås, at regionsrå- dene skal kunne tilrettelægge disse særlige ungdomsuddannelsesforløb, hvis det indgår i en rammeaftale mellem regionsrådet og kommunalbe- styrelserne.   Kommunerne, som efter lovforslaget skal overtage ansvaret for voksen- specialundervisningen, vil også selv kunne give tilbuddene til de unge.   Hvad angår det spørgsmål, som foreningen rejser om kontanthjælp til 18-19-årige, kan jeg oplyse, at det i regeringsgrundlaget herom blandt andet hedder, at unge mennesker ikke bør hensættes i passiv forsørgelse, men de bør have en uddannelse og et arbejde, idet de pågældende ikke
4 skal kunne få kontanthjælp, hvis der er oplagte uddannelsesmuligheder for dem.   Regeringen har endnu ikke taget stilling til, hvordan dette initiativ nær- mere skal gennemføres, men jeg føler mig sikker på, at beskrivelsen i regeringsgrundlaget af målsætningen stemmer godt overens med de mål, som Landsforeningen Autisme har vedrørende ungdomsuddannelser til unge med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Jeg har samtidig sendt en kopi af mit svar til beskæftigelsesministeren og til Landsforeningen Autisme. Med venlig hilsen Bertel Haarder