Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
25. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 21 (Alm. del.):
I brev af 29. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Folkeskolen nr. 11,
2005: PISA sjusker med opgaverne, PISA skal strammes op og PI-
SA er et politisk projekt.
Svar:
Som kommentar til de pågældende tre artikler bragt i Folkeskolen vil jeg
henvise til nedenstående kommentarer, som Undervisningsministeriet
har modtaget fra de ansvarlige danske PISA-forskere, og som jeg i øvrigt
finder fuldt ud tilfredsstillende. De to først citerede kommentarer fra
professor Niels Egelund og lektor Lena Lindenskov er tidligere offent-
liggjort af Folkeskolen på internettet,
www.folkeskolen.dk
.
1. Kommentar fra Niels Egelund, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet
og projektleder for Danmarks deltagelse i PISA 2006:
Inge Henningsen (Folkeskolen nummer 11) har i lighed med andre ana-
lyseret de test, der er offentliggjort fra PISA-undersøgelsen, og fundet
forskellige mangler, som derefter bruges i argumentationen mod PISA.
Det gælder overordnet, at de offentliggjorte test er eksempler, der er
kasseret på grund af problemer, herunder de problemer, der er ved på
forskellige sprog at finde dækkende ord for samme begreber, på grund af
svag evne til at differentiere mellem svage og stærke elever eller slet og
ret på grund af mangelfulde oversættelser. De offentliggjorte test har
været tænkt som eksempler, hvor man kunne studere de overordnede
principper for testenes opbygning, og få har formentlig tænkt på, at no-
gen ville sætte sig ned og hudflette dem. Efterfølgende kan vi så fundere
over, hvorfor vi ikke har bragt advarsler mod, at de fremlagte eksempler
er kasserede test det må vi gøre i fremtiden.