Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 11. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 20 (Alm. del): I brev af 17. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel: ”Grafisk Højskole fik nej til ny kreativ uddannelse” fra Børsen den 16. marts 2005. Endvidere bedes ministeren redegøre for kravene til proces og indhold i forhold til godkendelse af nye uddannelser og om der planlægges ændringer i disse." Svar: Den Grafiske Højskoles uddannelsesforslag levede i sin form ikke op til en række af de krav, som stilles til diplomniveauet i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessyste- met) for voksne (lov nr. 488 af 31. maj 2000 med senere ændringer). Det drejer sig om bestemmelserne i § 15, stk. 1, nr. 2, og stk. 3, som fastlæg- ger, at adgangskravet enten er en kort videregående uddannelse, en vide- regående voksenuddannelse eller et særligt indgangsforløb til diplomud- dannelse kombineret med mindst to års relevant erhvervserfaring.   Højskolen foreslog, at adgangskravet blev en anden videregående ud- dannelse på bachelorniveau. Det drejede sig om dimittender fra fx Den Grafiske Højskole, Danmarks Designskole, Designseminariet i Højer, Kunstakademiet, Danmarks Journalisthøjskole, Syddansk Universitet, Roskilde Universitetscenter, Forfatterskolen, Copenhagen Business School. I dimittendernes uddannelsesforløb blev det forudsat, at der var indgået discipliner, som var relevante i forhold til den nye uddannelse.   Dernæst drejer det sig om § 16, 1. pkt., i ovennævnte lov, hvori der anfø- res, at for videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser som regulerede forløb gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen- uddannelse) m.v. (lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003). Det indebærer blandt andet, at diplomuddannelser skal tilrettelægges på del- tid, så  uddannelsen kan følges af personer med fuldtidsarbejde, hvilket altså ikke konkret var tilfældet, da Grafisk Højskoles forslag vedrørte ét et-årigt sammenhængende specialiseringsstudie i forlængelse af en rele- vant bacheloruddannelse.
2 På denne baggrund har Den Grafiske Højskole valgt at trække sit forslag i den nuværende form. For så vidt angår processen er den sædvanlige procedure, at uddannelses- forslag udvikles af en uddannelsesinstitution, som indsender dette til Undervisningsministeriet. Herefter drøftes uddannelsesforslaget mellem forslagsstiller og Undervisningsministeriet, og endelig sendes forslaget til høring i det relevante rådgivende organ på området, inden der tages stil- ling til spørgsmålet om godkendelse af en nye uddannelse, herunder på hvilke institutioner uddannelsen skal udbydes. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder