Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
2. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 2 (Alm. del - bilag 18):
I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2 :
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danske Studerendes
Fællesråd vedrørende forslag til direktiv om serviceydelser på det indre
marked, jf. alm. del bilag 18."
Svar:
I fortsættelse af mit svar af 18. marts 2005 til udvalget foreligger der nu
følgende udtalelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet:
Ministerrådet modtog i februar 2004 EU-Kommissionens forslag til
direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (2004/0001 COD). Direk-
tivforslaget har til formål at fremme tjenesteyderes fri etableringsret samt
den fri udveksling af tjenesteydelser.
For så vidt angår
tjenesteydelser af ikke-økonomisk karakter,
fremgår det af de
indledende bemærkninger til forslaget, at disse ikke er omfattet. Kom-
missionen har uddybet dette i sin forklarende note til direktivforslaget
(KOM 10865/04). Af denne note fremgår det bl.a. (s.4), at kurser udbudt
inden for rammerne af det nationale undervisningssystem ikke har en
sådan økonomisk karakter, at de er omfattet af artikel 49 i Traktat om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab om fri udveksling af tjeneste-
ydelser. Det fremgår endvidere af noten, at det i denne sammenhæng er
uden betydning, at studerende eller deres forældre betaler et vist optagel-
sesgebyr eller en vis undervisningsafgift.
Oprindelseslandsprincippet i direktivforslagets artikel 16 er ikke en nyopfin-
delse i fællesskabsretten. Princippet er således kendt fra bl.a. e-
handelsdirektivet samt direktiv om TV uden grænser. Rådets Juridiske
Tjeneste har i en uformel udtalelse konstateret, at oprindelseslandsprin-
cippet er at betragte som en harmoniseringsregel, som har det formål at
fjerne de hindringer, der står i vejen for den fri udveksling af tjeneste-
ydelser. Oprindelseslandsprincippet er ledsaget af en lang række undta-