Departementet Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 2. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 2 (Alm. del - bilag 18): I brev af 1. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 2 : "Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danske Studerendes Fællesråd vedrørende forslag til direktiv om serviceydelser på det indre marked, jf. alm. del – bilag 18." Svar: I fortsættelse af mit svar af 18. marts 2005 til udvalget foreligger der nu følgende udtalelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet: ”Ministerrådet modtog i februar 2004 EU-Kommissionens forslag til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (2004/0001 COD). Direk- tivforslaget har til formål at fremme tjenesteyderes fri etableringsret samt den fri udveksling af tjenesteydelser. For så vidt angår tjenesteydelser af ikke-økonomisk karakter, fremgår det af de indledende bemærkninger til forslaget, at disse ikke er omfattet. Kom- missionen har uddybet dette i sin forklarende note til direktivforslaget (KOM 10865/04). Af denne note fremgår det bl.a. (s.4), at kurser udbudt inden for rammerne af det nationale undervisningssystem ikke har en sådan økonomisk karakter, at de er omfattet af artikel 49 i Traktat om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab om fri udveksling af tjeneste- ydelser. Det fremgår endvidere af noten, at det i denne sammenhæng er uden betydning, at studerende eller deres forældre betaler et vist optagel- sesgebyr eller en vis undervisningsafgift.   Oprindelseslandsprincippet i direktivforslagets artikel 16 er ikke en nyopfin- delse i fællesskabsretten. Princippet er således kendt fra bl.a. e- handelsdirektivet samt direktiv om TV uden grænser. Rådets Juridiske Tjeneste har i en uformel udtalelse konstateret, at oprindelseslandsprin- cippet er at betragte som en harmoniseringsregel, som har det formål at fjerne de hindringer, der står i vejen for den fri udveksling af tjeneste- ydelser. Oprindelseslandsprincippet er ledsaget af en lang række undta-
2 gelser i forslaget til direktiv om tjenesteydelser, hvoraf 23 generelle und- tagelser findes i artikel 17. Kommissionens begrundelse for at anvende en horisontal tilgang i direktiv- forslaget er, at en række sektorer og brancher i servicesektoren oplever ens eller sammenlignelige hindringer for udøvelse af virksomhed i det indre marked. Kommissionen anfører i øvrigt i sine bemærkninger til direktivforslaget (s.8), at ”selv om der opstilles en generel retlig ramme, tages der i forslaget også hensyn til de særlige forhold, der gælder for de enkelte erhverv eller former for virksomhed”. Væsentlige eksempler på dette findes i direktivforslagets artikel 17, som undtager bestemte former for virksomhed fra oprindelseslandsprincippet som følge af særlige ken- detegn ved disse former for virksomhed. Dette gælder bl.a. posttjenester, distribution af el, gas og vand samt advokaters ydelser.   For så vidt angår sondringen mellem tjenesteydelser af generel økonomisk inte- resse og tjenesteydelser af generel interesse, fremgår det af direktivforslaget, at alene førstnævnte er omfattet. Kommissionen har udtalt, at der er fuld overensstemmelse mellem direktivforslaget og øvrige fælleseuropæiske initiativer på området. Direktivforslaget vil ifølge Kommissionen navnlig forbedre små og mellem- store virksomheders udviklingsmuligheder ved at lette deres adgang til markeder i andre medlemslande. Dermed forventes direktivforslaget også at bidra- ge til en øget konkurrence på et bredt udsnit af tjenesteydelser, som vil komme såvel forbrugerne som virksomheder og offentlige institutioner, der aftager tjenesteydelser, til gavn i kraft af lavere priser og et større udvalg.” Jeg har ikke bemærkninger til udtalelsen. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder