Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
11. april 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 16 (Alm. del):
I brev af 2. marts 2005 har udvalget stillet videnskabsministeren og mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16:
Hvad er ministrenes holdning til, at CVU-Rektorkollegiet i Fra CVU
til University College udviklingsplan for CVUerne, vedtaget på CVU-
Rektorkollegiets møde den 8. december 2004, anbefaler, at CVUernes
arbejdsfelt markeres som anvendt forskning med relation til grundforsk-
ning og praksisrelateret udviklingsarbejde og at der ved alle CVUer
oprettes stillinger, der matcher de opgaver, som udviklingsprojekter og
anvendt forskning kræver set i lyset af konklusionerne i Undervisnings-
og Videnskabsministeriernes Notat om CVUers videnrum af 1. okto-
ber 2003 og dets redegørelser for forskningsbegrebet, jf. artiklen
"CVU'er med "anvendt forskning"?" af 6. januar 2005 på
www.forskeren.dk?
Svar på spørgsmål 16:
I 2003 blev der nedsat et udvalg bestående af repræsentanter fra Under-
visningsministeriet og Videnskabsministeriet, som fik til formål at rede-
gøre for det videnfelt, CVU´erne skal bevæge sig indenfor. Arbejdet re-
sulterede i notat om CVUernes videnrum (Videnrumsrapporten), som
afspejler de to ministeriers fælles holdning til problemstillingen.
Det var udvalgets vurdering, at der med udgangspunkt i de tilkendegivne
ønsker til CVUers videnrum og uden samtidig at overskride de lovgiv-
ningsmæssige rammer for CVUer kunne fastsættes følgende karakteristi-
ka ved CVUers videnprofil:
o CVUer skaber (indsamler, bearbejder og dokumenterer) og formid-
ler viden vedrørende de professioner, som deres grunduddannelser
retter sig mod.