Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 22. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 15 (Alm. del - bilag 20): I brev af 2. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 15: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. december 2004 fra Global Country of World Peace - Denmark, vedrørende Transcendental Meditation.” Svar: I henvendelsen tager afsenderen udgangspunkt i de mange udfordringer, som folkeskolen og samfundet står over for - både hvad angår det faglige niveau, elevernes almene trivsel og andre sociale og menneskelige pro- blemstillinger - og anviser én metode, nemlig Transcendental Meditation, som kan få afgørende betydning i løsningen af alle disse områder. I modsætning hertil mener jeg, at der er brug for en bred vifte af initiati- ver og metoder for at styrke fagligheden og forbedre vilkårene for børn og unge.   Nogle initiativer er allerede gennemført, for eksempel fornyelsen af fol- keskoleloven, og i den kommende tid vil jeg følge op med yderligere initiativer, blandt andet en styrkelse af den løbende evaluering, således at den enkelte elevs udvikling nøje følges, så undervisningen kan tilgodese eleven bedst muligt. Fra centralt hold fastlægges formål og mål for skolens undervisning. Kommuner, skoler og lærere vælger de metoder, som de vil anvende for at opfylde målene. En bestemt metode vil således ikke kunne dikteres fra central side.
2 Jeg er af den opfattelse, at de lærere, der er uddannet til det, bedst ved, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så eleverne lærer mest muligt og bedst udvikler sig personligt og alment. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder