Institutionsstyrelsen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5567
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
16. marts 2005
Svar på spørgsmål 13 (Alm. del) :
I brev af 2. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
"Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over de nuværende amtslige
specialskoler med angivelse af
-
beliggenhedskommune,
-
antal elever på hvert klassetrin for hver enkelt skole samt
-
de pågældende elevers bopælskommuner fordelt på klassetrin for
hver enkelt skole?"
Svar:
Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af de ønskede oplysninger.
Ministeriet har derfor bedt Amtsrådsforeningen om hjælp til besvarelse
af spørgsmålet.
Amtsrådsforeningen har via en henvendelse til samtlige amtskommuner
plus København og Frederiksberg kommuner tilvejebragt oplysninger
om skolernes beliggenhed samt fra hvilke kommuner/amter, eleverne
kommer fra.
På basis af de modtagne svar har det alene været muligt at udarbejde en
oversigt over de amtskommunale specialskolers beliggenhed samt ele-
vernes bopælskommuner, se vedlagte bilag.
Det generelle billede er, at specialskolernes elever kommer fra mange
andre kommuner end beliggenhedskommunen. Dog er specialskolens
beliggenhedskommune typisk den kommune, der har flest elever henvist
til skolen. Endelig afspejler elevfordelingen kommunernes størrelse, så-
ledes at de store kommuner har flest elever henvist til specialskoler.
Flere amter anfører, at oplysninger om elever på hvert klassetrin vil for-
udsætte, at de skulle gennemgå samtlige sagsmapper med henvisning til
vidtgående specialundervisning.
2
UNI-C indsamler imidlertid årligt for Undervisningsministeriet en række
mere summariske, amtsfordelte tal vedrørende elever i den vidtgående
specialundervisning. Disse tal publiceres i ”Folkeskolens vidtgående spe-
cialundervisning”. I denne findes en tabel, der for hvert amt viser den
procentvise elevfordeling på årgang/klassetrin relateret til elevens fød-
selsår, jf. nedenfor.
Tabel. Fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på år-
gang/klassetrin relateret til elevens fødselsår, 2003/04 (i pct.)
1987 el. før
(10. kl.)
I alt
Københavns Kommune
1,1
9,2
9,1
11,8
10,0
11,8
10,9
8,6
10,0
9,1
8,5
100
Frederiksberg kommune
2,9
9,5
12,4
10,5
14,3
4,8
5,7
9,5
3,8
11,4
15,2
100
Københavns Amt
2,9
6,8
10,7
8,8
10,7
10,6
11,2
10,6
9,2
10,0
8,6
100
Frederiksborg Amt
3,0
9,8
8,2
12,5
11,2
11,2
6,8
11,3
10,3
7,9
7,9
100
Roskilde Amt
2,9
8,6
8,1
10,8
12,3
9,6
10,3
13,8
10,1
7,1
6,4
100
Vestsjællands Amt
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
100
Storstrøms Amt
2,7
8,6
13,2
10,1
12,4
10,9
12,0
10,3
8,4
7,4
4,0
100
Bornholms Amt
0,7
5,8
12,4
14,6
9,5
6,6
13,1
7,3
10,9
8,0
10,9
100
Fyns Amt
4,2
7,4
8,8
10,8
10,3
10,6
10,4
9,8
8,0
9,3
10,3
100
Sønderjyllands Amt
7,1
8,6
10,3
9,6
9,8
10,5
8,2
9,6
10,5
8,2
7,6
100
Ribe Amt
9,6
8,2
9,9
9,6
8,8
11,0
8,8
7,7
7,4
9,9
9,1
100
Vejle Amt
6,5
8,9
8,8
10,5
10,3
9,3
11,8
9,2
10,6
8,3
5,7
100
Ringkøbing Amt
3,9
9,0
9,2
10,6
10,0
7,8
10,4
9,8
9,4
8,6
11,2
100
Århus Amt
2,8
9,7
9,6
9,3
9,6
10,6
10,2
10,5
10,8
9,3
7,4
100
Viborg Amt
11,0
10,2
7,9
11,3
8,1
9,9
9,7
10,2
8,1
7,3
6,3
100
Nordjyllands Amt
1,9
9,0
8,8
10,9
9,6
9,3
10,5
12,9
9,7
10,1
7,3
100
Landsgennemsnit 03/04
4,2
8,6
9,8
10,8
10,5
9,6
10,0
10,1
9,2
8,8
8,4
100
Landsgennemsnit 02/031
3,7
9,7
10,7
10,6
10,0
10,2
10,5
9,5
9,3
7,6
8,3
100
1Landsgennemsnittet 02/03 er i denne publikation blevet korrigeret for manglende data. Tallene er derfor ikke identiske med
Landsgennemsnittet 02/03 som ses i publikationen ”Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92-2002/03”.
Når der er anført 0% i tabellen skyldes det manglende indberetning.
Tabellen viser for hvert amt, hvordan det samlede antal elever i den vidt-
gående specialundervisning i 2003/04 fordelte sig på de enkelte fødsels-
årgange. Der er således ikke tale om, at den viser andelen af elever i fol-
keskolens klasser, som modtager vidtgående specialundervisning.
Elever i den vidtgående specialundervisning følger ofte ikke de alderssva-
rende klassetrin, men i tabellen er elevernes fødselsår forsøgt omsat til
det alderssvarende klassetrin.
Specialelever, der er er blevet indberettet med fødselsår i 1997 eller 1998,
forudsættes i tabellen omtrent at svare til børn i børnehaveklassen, elever
født i 1996 svarer omtrent til børn på 1. klassetrin osv.
Det fremgår af tabellen, at der på landsplan er relativt flest elever henvist
til vidtgående specialundervisning fra årgang 1994 (folkeskolens 3.
klassetrin) – i alt 10,8 pct. i 2003/04. Herefter kommer årgang 1993 (4.
3
setrin) – i alt 10,8 pct. i 2003/04. Herefter kommer årgang 1993 (4. klas-
se) og årgang 1990 (7. klasse), som henviser henholdsvis 10,5 pct. og
10,1 pct. af specialeleverne i 2003/04.
Det fremgår endvidere, at der er betydelig variation på elevernes forde-
ling på alderssvarende klassetrin mellem de enkelte amter. For eksempel
har Viborg Amt 10,2 pct. af eleverne i vidtgående specialundervisning på,
hvad der svarer til 1. klassetrin, mens Bornholms Regionskommune kun
har 5,8 pct. Landsgennemsnittet er 8,6 pct. i 2004/04.
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder