Institutionsstyrelsen Frederiksholms Kanal 25 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5567 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg 16. marts 2005 Svar på spørgsmål 13 (Alm. del) : I brev af 2. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 13: "Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over de nuværende amtslige specialskoler med angivelse af   - beliggenhedskommune,   - antal elever på hvert klassetrin for hver enkelt skole samt   - de pågældende elevers bopælskommuner fordelt på klassetrin for hver enkelt skole?" Svar: Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af de ønskede oplysninger. Ministeriet har derfor bedt Amtsrådsforeningen om hjælp til besvarelse af spørgsmålet.   Amtsrådsforeningen har via en henvendelse til samtlige amtskommuner plus København og Frederiksberg kommuner tilvejebragt oplysninger om skolernes beliggenhed samt fra hvilke kommuner/amter, eleverne kommer fra. På basis af de modtagne svar har det alene været muligt at udarbejde en oversigt over de amtskommunale specialskolers beliggenhed samt ele- vernes bopælskommuner, se vedlagte bilag. Det generelle billede er, at specialskolernes elever kommer fra mange andre kommuner end beliggenhedskommunen. Dog er specialskolens beliggenhedskommune typisk den kommune, der har flest elever henvist til skolen. Endelig afspejler elevfordelingen kommunernes størrelse, så- ledes at de store kommuner har flest elever henvist til specialskoler. Flere amter anfører, at oplysninger om elever på hvert klassetrin vil for- udsætte, at de skulle gennemgå samtlige sagsmapper med henvisning til vidtgående specialundervisning.
2 UNI-C indsamler imidlertid årligt for Undervisningsministeriet en række mere summariske, amtsfordelte tal vedrørende elever i den vidtgående specialundervisning. Disse tal publiceres i ”Folkeskolens vidtgående spe- cialundervisning”. I denne findes en tabel, der for hvert amt viser den procentvise elevfordeling på årgang/klassetrin relateret til elevens fød- selsår, jf. nedenfor. Tabel. Fordeling af eleverne i folkeskolens vidtgående specialundervisning på år- gang/klassetrin relateret til elevens fødselsår, 2003/04 (i pct.) 1987 el. før (10. kl.) I alt Københavns Kommune 1,1 9,2 9,1 11,8 10,0 11,8 10,9 8,6 10,0 9,1 8,5 100 Frederiksberg kommune 2,9 9,5 12,4 10,5 14,3 4,8 5,7 9,5 3,8 11,4 15,2 100 Københavns Amt 2,9 6,8 10,7 8,8 10,7 10,6 11,2 10,6 9,2 10,0 8,6 100 Frederiksborg Amt 3,0 9,8 8,2 12,5 11,2 11,2 6,8 11,3 10,3 7,9 7,9 100 Roskilde Amt 2,9 8,6 8,1 10,8 12,3 9,6 10,3 13,8 10,1 7,1 6,4 100 Vestsjællands Amt 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 100 Storstrøms Amt 2,7 8,6 13,2 10,1 12,4 10,9 12,0 10,3 8,4 7,4 4,0 100 Bornholms Amt 0,7 5,8 12,4 14,6 9,5 6,6 13,1 7,3 10,9 8,0 10,9 100 Fyns Amt 4,2 7,4 8,8 10,8 10,3 10,6 10,4 9,8 8,0 9,3 10,3 100 Sønderjyllands Amt 7,1 8,6 10,3 9,6 9,8 10,5 8,2 9,6 10,5 8,2 7,6 100 Ribe Amt 9,6 8,2 9,9 9,6 8,8 11,0 8,8 7,7 7,4 9,9 9,1 100 Vejle Amt 6,5 8,9 8,8 10,5 10,3 9,3 11,8 9,2 10,6 8,3 5,7 100 Ringkøbing Amt 3,9 9,0 9,2 10,6 10,0 7,8 10,4 9,8 9,4 8,6 11,2 100 Århus Amt 2,8 9,7 9,6 9,3 9,6 10,6 10,2 10,5 10,8 9,3 7,4 100 Viborg Amt 11,0 10,2 7,9 11,3 8,1 9,9 9,7 10,2 8,1 7,3 6,3 100 Nordjyllands Amt 1,9 9,0 8,8 10,9 9,6 9,3 10,5 12,9 9,7 10,1 7,3 100 Landsgennemsnit 03/04 4,2 8,6 9,8 10,8 10,5 9,6 10,0 10,1 9,2 8,8 8,4 100 Landsgennemsnit 02/031 3,7 9,7 10,7 10,6 10,0 10,2 10,5 9,5 9,3 7,6 8,3 100 1Landsgennemsnittet 02/03 er i denne publikation blevet korrigeret for manglende data. Tallene er derfor ikke identiske med Landsgennemsnittet 02/03 som ses i publikationen ”Folkeskolens vidtgående specialundervisning 1991/92-2002/03”. Når der er anført 0% i tabellen skyldes det manglende indberetning.   Tabellen viser for hvert amt, hvordan det samlede antal elever i den vidt- gående specialundervisning i 2003/04 fordelte sig på de enkelte fødsels- årgange. Der er således ikke tale om, at den viser andelen af elever i fol- keskolens klasser, som modtager vidtgående specialundervisning. Elever i den vidtgående specialundervisning følger ofte ikke de alderssva- rende klassetrin, men i tabellen er elevernes fødselsår forsøgt omsat til det alderssvarende klassetrin. Specialelever, der er er blevet indberettet med fødselsår i 1997 eller 1998, forudsættes i tabellen omtrent at svare til børn i børnehaveklassen, elever født i 1996 svarer omtrent til børn på 1. klassetrin osv. Det fremgår af tabellen, at der på landsplan er relativt flest elever henvist til vidtgående specialundervisning fra årgang 1994 (folkeskolens 3. klassetrin) – i alt 10,8 pct. i 2003/04. Herefter kommer årgang 1993 (4.
3 setrin) – i alt 10,8 pct. i 2003/04. Herefter kommer årgang 1993 (4. klas- se) og årgang 1990 (7. klasse), som henviser henholdsvis 10,5 pct. og 10,1 pct. af specialeleverne i 2003/04. Det fremgår endvidere, at der er betydelig variation på elevernes forde- ling på alderssvarende klassetrin mellem de enkelte amter. For eksempel har Viborg Amt 10,2 pct. af eleverne i vidtgående specialundervisning på, hvad der svarer til 1. klassetrin, mens Bornholms Regionskommune kun har 5,8 pct. Landsgennemsnittet er 8,6 pct. i 2004/04. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder