Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 22. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 9-12 (Alm. del - bilag): I brev af 2. marts 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 11: ”Er det korrekt, at de i spørgsmål 10 nævnte mål er udhulet ved Under- visningsministeriets faghæfte, hvor det angiveligt skulle fremgå, at ”det må forventes, at nogle elever ikke vil kunne leve op til de slutmål, som er beskrevet i de centrale kundskabs- og færdighedsområder for dansk som andetsprog.”?” Svar: I faghæftet Klare Mål for dansk som andetsprog, er tilført et særligt af- snit, som ikke findes i de øvrige faghæfter i form af en læsevejledning.   I afsnittet ”Særlig læsevejledning til dansk som andetsprog” er det anført, at det må forventes, at nogle elever ikke vil kunne leve op til de slutmål, som er beskrevet i de centrale kundskabs- og færdighedsområder for dansk som andetsprog. Det er forklaret ved, at nogle af de ældre elever fx kun får et kort skole- forløb i Danmark. Samtidig er det uddybet, at uanset om elevens tid i folkeskolen er lang eller kort, gennemgår den enkelte elev en andet- sprogsudvikling, hvor de centrale kundskabs- og færdighedsområder og delmål er centrale pejlemærker, som skal støtte arbejdet med at planlægge undervisningsforløb og evaluere elevens sprogtilegnelse. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at nå målene, men eleverne kan ikke for- ventes at nå de samme mål på samme tid. Dette forhold gælder principielt alle fag for elever, der for eksempel er ankommet sent i skoleforløbet, hvorfor det er skønnet overflødigt med et særligt afsnit herom i det kommende faghæfte for Fælles Mål for dansk som andetsprog, som forventes udsendt i foråret 2005.
2 Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer Med venlig hilsen Bertel Haarder