Uddannelsesstyrelsen
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf 3392 5300
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
17. marts 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 1 (Alm. del - bilag 15):
I brev af 25. februar 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. december 2004 fra
Mette Møller, Ferritslev, vedrørende PISA-undersøgelsen, jf. alm. del
bilag 15."
Svar:
Mette Møller, der er folkeskolelærer og forælder til to børn i en privat-
skole, fortæller om en række konkrete erfaringer fra sin studietid og læ-
rerjob på forskellige skoler og giver med baggrund i PISA 2003-
undersøgelsen nogle bud på, hvorfor de danske resultater ikke er tilfreds-
stillende.
De oplevelser, som Mette Møller beskriver fra sin dagligdag som lærer,
vil mange landet over kunne nikke genkendende til. Tilsvarende indtryk
fra skolens hverdag var også medvirkende til de 35 anbefalinger, som det
internationale team af eksperter, der deltog i OECDs review af den dan-
ske folkeskole, gav til forbedringer af skolen i deres rapport fra maj 2004.
Regeringen har i regeringsgrundlaget lagt afgørende vægt på målrettet at
styrke fagligheden i folkeskolen. Det betyder blandt andet styrket evalue-
ring af elevernes udbytte af undervisningen ved test på flere klassetrin,
styrket danskundervisning, styrkelse af det faglige niveau i matematik og
naturfag, en national handlingsplan for læsning samt en styrket grund- og
efteruddannelse af lærere. Det skal understreges, at det ikke er meningen,
at resultaterne af disse test skal offentliggøres.
Folkeskolens formålsparagraf fremhæver arbejdet med både elevernes
faglige og sociale udvikling, og at dette skal ske i et samarbejde med for-
ældrene. En styrket evalueringskultur vil medvirke til at fastholde dette
fokus på skolens kerneopgaver og sikre, at der bliver sat ind i tide, hvis