Uddannelsesstyrelsen Frederiksholms Kanal 26 1220 København K Tlf 3392 5300 Fax 3392 5302 www.uvm.dk 17. marts 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Svar på spørgsmål 1 (Alm. del - bilag 15): I brev af 25. februar 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 1: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. december 2004 fra Mette Møller, Ferritslev, vedrørende PISA-undersøgelsen, jf. alm. del – bilag 15." Svar: Mette Møller, der er folkeskolelærer og forælder til to børn i en privat- skole, fortæller om en række konkrete erfaringer fra sin studietid og læ- rerjob på forskellige skoler og giver med baggrund i PISA 2003- undersøgelsen nogle bud på, hvorfor de danske resultater ikke er tilfreds- stillende. De oplevelser, som Mette Møller beskriver fra sin dagligdag som lærer, vil mange landet over kunne nikke genkendende til. Tilsvarende indtryk fra skolens hverdag var også medvirkende til de 35 anbefalinger, som det internationale team af eksperter, der deltog i OECD’s review af den dan- ske folkeskole, gav til forbedringer af skolen i deres rapport fra maj 2004. Regeringen har i regeringsgrundlaget lagt afgørende vægt på målrettet at styrke fagligheden i folkeskolen. Det betyder blandt andet styrket evalue- ring af elevernes udbytte af undervisningen ved test på flere klassetrin, styrket danskundervisning, styrkelse af det faglige niveau i matematik og naturfag, en national handlingsplan for læsning samt en styrket grund- og efteruddannelse af lærere. Det skal understreges, at det ikke er meningen, at resultaterne af disse test skal offentliggøres. Folkeskolens formålsparagraf fremhæver arbejdet med både elevernes faglige og sociale udvikling, og at dette skal ske i et samarbejde med for- ældrene. En styrket evalueringskultur vil medvirke til at fastholde dette fokus på skolens kerneopgaver og sikre, at der bliver sat ind i tide, hvis
2 der skal gøres en særlig indsats for at hjælpe den enkelte elev, også hvis der er behov for større udfordringer.   Jeg er enig med Mette Møller i, at det er vigtigt at skabe respekt om sko- lens arbejde og sikre ro i undervisningen. PISA-undersøgelsen viser i øvrigt, at eleverne selv vurderer det som afgørende for, at de får det ful- de udbytte af undervisningen. Det er glædeligt, at mange kommuner og skoler har taget fat om det problem, blandt andet ved at være mere præ- cis i beskrivelser af ordensregler mv. Regeringen agter ikke at lovgive om differentieret skolestart for drenge og piger. Det, at børnene er forskellige af modenhed, social baggrund osv., er et vilkår, som folkeskolen må indrette sin pædagogik på, og det gælder i hele skoleforløbet. I finanslovaftalen for 2005-08 styrker regeringen indsatsen på naturfags- området med godt 500 mio. kr. til renovering af lokaler, undervisnings- materialer og efteruddannelse af lærere. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder