Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
98 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 98:
"Anser ministeren ligesom Vejdirektoratet det som værende af stor betyd-
ning, at tilslutningsanlægget, kan betegnes som motorvej, selvom hastighe-
den alligevel, både i lovforslaget og i Model2d er af størrelsesordenen 60 -
80 km/t?
Svar:
Vejdirektoratet har anført, at det af hensyn til trafiksikkerheden er vigtigt,
at trafikanterne ikke oplever hyppige eller bratte skift i en vejs standard.
Det er derfor et bærende princip, at der skal være kontinuitet i motorvejs-
standarden i alle retninger i et fordelingsanlæg.
Vejdirektoratet påpeger desuden, at en nedklassificering til en vej af en l a-
vere klasse end motorvej i såvel forbindelsesanlægget som i den vestgåe n-
de retning ikke løser det grundlæggende problem med William Pedersens
model 2d
, som er, at der i vestgående retning ikke er den fornødne plads
mellem Motorring 3 og Ring 3 til de i modellen forudsatte indfletninger og
under- og overføring af forbindelsesramperne i vestgående retning ved Jy l-
lingevej.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen