Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 25. april 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 93 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 93: "Da de af Vejdirektoratet anførte længder på ”slips og kile” på ingen måde har været til stede på lovforslagets 385 meter flettestrækning, hvorfor er de så påkrævede på Model2d, hvor der end ikke er tale om motorvej, med de heraf følgende vejregler?” Svar: Det er i mit svar på spørgsmål 86 anført, at flettestrækningen mellem Ring 3 og forbindelsesanlægget ved Motorring 3 i østgående retning på motorv  e- jen havde en længde på ca. 385 meter i det oprindelige lovforslag. Ifølge projekteringsregler for motorveje skal en tilkørselsrampe have en flettestrækning på 200 meter efter ”slipset”. En forgrening har en flett e- strækning på 160 meter. Vejreglernes minimumsafstand var således overholdt i den oprindelige u d- formning, men på baggrund af  spørgsmål fra Trafikudvalget har Vejdire k- toratet dog efterfølgende optimeret lovforslagets løsning, så der nu er en samlet flettestrækning på ca. 850  meter. I forhold til spørgsmålet om længderne på ”kile og slip” henvises til mit svar på spørgsmål 88, hv  oraf det fremgår, at længderne for ”kile og slips” ifølge projekteringsreglerne for motorveje er konstante og således ikke h a- stighedsafhængige. Det fremgår tillige af svaret, at der i øjeblikket i vejregelsammenhæng p å- går overvejelser om at gøre længden på   ”kile og slips” afhængige af ha- stigheden.
Side 2 af 2 Dette vil dog langt fra ændre på det forhold, at der i Model 2d ikke er ti l- strækkelig afstand mellem Motorring 3 og Ring 3 i vestgående retning til, at de i Model 2d forudsatte over- og underføringer samt sammenfletning og krydsfletning kan lade sig gøre. Med venlig hilsen Flemming Hansen