Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
83 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 83:
"I aktstykke 200 af 2. september 2004 (folketingsåret 2003 -2004) afsattes
12 mio. kr. til projektering af 1. etape og tilslutningsanlægget til MR3. Fire
dage senere den 6. september 2004 blev Model2 præsenteret for ministe-
ren. Politiske udtalelser den 28. november 2004 af bl.a. Peter Skaarup og
Klaus Hækkerup og senere Martin Lidegaard viste, at tilslutningen til Lov-
forslagets projekt var bortfaldet eller i hvert fald tvivlsom. I den forbindel-
se bedes ministeren oplyse, hvor mange af de 12 mio. kr., der var brugt den
28. november 2004 (ca. 3 mdr. efter) og hvor mange af de 12 mio. kr., der
er brugt i dag (ca. 7 mdr. efter). Desuden bedes ministeren oplyse, hvorfor
ministeren ikke standsede projekteringen, da tilslutningen til projektet var
bortfaldet eller i hvert fald tvivlsom."
Svar:
Aktstykke 200 blev den 2. september 2004 vedtaget af et bredt flertal i Fi-
nansudvalget.
Formålet med aktstykket var at igangsætte detailprojekteringen af forbi n-
delsesanlægget mellem Motorring 3 og Frederikssundmotorvejen for ikke
at forsinke udvidelsen af Motorring 3 unødigt.
Vejdirektoratet har opgjort, at der pr. 28. november 2004 var anvendt knap
0,5 mio. kr. i forbindelse med aktstykke 200. Den 15. april 2005 er der an-
vendt knap 6,7 mio. kr. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der fortsat
udestår en række aktiviteter i forbindelse med udmøntningen af aktstykke
200
blandt andet skal anlægsoverslag og risikovurdering samt udarbe
j-
delse af besigtigelsesmateriale færdiggøres.
Jeg vil afslutningsvis minde om, at anlæg af 1. etape af Frederikssundmo-
torvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 er omfattet af Trafikaftalen af