William Pedersen
Hvissingevej 135
2600 Glostrup
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Kære William Pedersen
Tak for brevene af 23. februar 2005 og 20. marts 2005 vedrørende liniefø-
ringen for 1. etape af Frederikssundmotorvejen.
Med brevet af 23. februar 2005 fremsendes den nyeste version af Model 2
Model 2d, der er karakteriseret ved ikke at være en motorvej. Det anføres
i henvendelsen, at herved imødekommes Vejdirektoratets kritik af de tidli-
gere versioner af Model 2. Desuden foreslås e n række justeringer, bl.a. at
udvidelsen af Motorring 3 fortrinsvis skal ske i den østlige side, hvorved de
ekspropriationer, som Vejdirektoratet har påpeget vil være nødvendige,
helt kan undgås.
Jeg vil gerne understrege, at et af formålene med lovforslag ets projekt net-
op har været at skabe sammenhæng i motorvejsnettet omkring København
ved at forbinde Motorring 3 og Motorring 4. Dette formål vil ikke blive
opfyldt, hvis strækningen nedklassificeres fra motorvej til en vej af lavere
standard.
En nedklassificering af vejen til lavere standard løser desuden ikke det
grundlæggende problem, som Vejdirektoratet har påpeget, nemlig at der i
vestgående retning ikke er den fornødne plads mellem Motorring 3 og Ring
3 til de i modellen forudsatte indfletninger og under- og overføring af for-
bindelsesramperne i vestgående retning ved Jyllingevej.
Vejdirektoratet har desuden oplyst, at det af hensyn til trafiksikkerheden er
vigtigt, at trafikanterne ikke oplever hyppige eller bratte skift i en vejs
standard. Det er derfor et bærende princip, at der skal være kontinuitet i
motorvejsstandarden i alle retninger i et forbindelsesanlæg. Vejdirektoratet
kan derfor ikke anbefale en nedklassificering af strækningen, da udform-
ningen ikke tydeligt vil signalere et standardskift.
Med hensyn til spørgsmålet om at flytte udvidelsen af Motorring 3 længere
mod øst kan det oplyses, at det i forbindelse med Folketingets vedtagelse er
loven om udvidelsen af Motorring 3 er forudsat, at udvidelsen sker som en
symmetrisk udvidelse. Udvidelsen af Motorring 3 vil i videst muligt om-
fang blive gennemført indenfor det eksisterende vejareal, så ekspropriati o-