William Pedersen Hvissingevej 135 2600 Glostrup Dato J.nr. : : 25. april 2005 SJ 400-2 Kære William Pedersen Tak for brevene af 23. februar 2005 og 20. marts 2005 vedrørende liniefø- ringen for 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Med brevet af 23. februar 2005 fremsendes den nyeste version af Model 2 – Model 2d, der er karakteriseret ved ikke at være en motorvej. Det anføres i henvendelsen, at herved imødekommes Vejdirektoratets kritik af de tidli- gere versioner af Model 2. Desuden foreslås e n række justeringer, bl.a. at udvidelsen af Motorring 3 fortrinsvis skal ske i den østlige side, hvorved de ekspropriationer, som Vejdirektoratet har påpeget vil være nødvendige, helt kan undgås. Jeg vil gerne understrege, at et af formålene med lovforslag ets projekt net- op har været at skabe sammenhæng i motorvejsnettet omkring København ved at forbinde Motorring 3 og Motorring 4. Dette formål vil ikke blive opfyldt, hvis strækningen nedklassificeres fra motorvej til en vej af lavere standard. En nedklassificering af vejen til lavere standard løser desuden ikke det grundlæggende problem, som Vejdirektoratet har påpeget, nemlig at der i vestgående retning ikke er den fornødne plads mellem Motorring 3 og Ring 3 til de i modellen forudsatte indfletninger og under- og overføring af for- bindelsesramperne i vestgående retning ved Jyllingevej. Vejdirektoratet har desuden oplyst, at det af hensyn til trafiksikkerheden er vigtigt, at trafikanterne ikke oplever hyppige eller bratte skift i en vejs standard. Det er derfor et bærende princip, at der skal være kontinuitet i motorvejsstandarden i alle retninger i et forbindelsesanlæg. Vejdirektoratet kan derfor ikke anbefale en nedklassificering af strækningen, da udform- ningen ikke tydeligt vil signalere et standardskift. Med hensyn til spørgsmålet om at flytte udvidelsen af Motorring 3 længere mod øst kan det oplyses, at det i forbindelse med Folketingets vedtagelse er loven om udvidelsen af Motorring 3 er forudsat, at udvidelsen sker som en symmetrisk udvidelse. Udvidelsen af Motorring 3 vil i videst muligt om- fang blive gennemført indenfor det eksisterende vejareal, så ekspropriati o-
Side 2 af 2 ner på naboarealer b egrænses mest muligt. Det bemærkes i den forbindelse, at nord for Jyllingevej grænser Motorring 3 mod øst op til den fredede Vestvold samt boligbebyggelse. En evt. sideudvidelse af Motorring 3 mod øst vil i givet fald betyde indgreb i disse. Med hensyn til spørgsmålet om omfanget af ekspropriationer i henholdsvis lovforslagets projekt og Model 2 vil jeg gøre opmærksom på, at det  ikke er Vejdirektoratet, der afgør spørgsmålet om omfanget af ekspropriationer og fastlæggelsen af erstatninger i den forbindelse. Dette foretages derimod af en uvildig ekspropriationskommission, som dels skal foretage en såkaldt prøvelse af projektet ved en besigtigelsesforretning, dels fastsætte den er- statning, grundejeren skal have for det indgreb, der sker ved selve ekspro- priationsforretningen. Når Vejdirektoratet foretager en bedømmelse af, hvor meget der kan fo r- ventes eksproprieret i de forskellige projekter, herunder også Model 2, sker det med udgangspunkt i de hidtidige erfaringer udfra ekspropriationskom- missionens afgørelse i lignende sager. Ofte vil ejerne af de berørte grunde have forskellig opfattelse af betydnin- gen af et vejanlægs indgreb, hvilket kan have betydelig effekt ikke alene på erstatningens størrelse, men også på omfanget af ekspropriationen. For en mere grundig gennemgang af Vejdirektoratets vurdering af omfan- get af ekspropriationer i Model 2 henvises til mit vedlagte svar på Trafi k- udvalgets spørgsmål 27 til L 11. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./.