Give Erhvervsråd Rådhusbakken 9 7323 Give Dato J.nr. : : 2. marts 2005 SJ 432-16 I brev af 18. oktober 2004 har Give Erhvervsråd rettet henvendelse til mig med anmodning om et møde med henblik på drøftelse af mulighederne for   etablering af et tilslutningsanlæg på den kommende motorvej mellem Brande og Ris i umiddelbar tilknytning til vindmøllevirksomheden Welcon A/S. I henvendelsen anføres bl.a., at en direkte tilslutning til motorvejen fra virksomheden vil være til gavn for den fortsat  te udvikling af virksomhe- den, da det uden en sådan tilslutning vil være vanskeligt at få transporteret produktionen af mølletårne væk fra virkso mheden. Det anføres videre, at virksomheden har ønsker om at etablere andre e  r- hverv i området, og at Erhvervsråd  et i øjeblikket arbejder med planer om at etablere et ”Safe Parking” anlæg i Give Kommune. En af mulighederne for at placere et sådant anlæg kunne være ved Welcon A/S. Endelig anføres, at der i motorvejsprojektet er forudsat etableret overføri  n- ger af to lokalveje – og nordvest for virksomheden, og at disse efter Erhvervsrådets opfattelse med fordel kan slås sammen til ét tilslutningsanlæg, samt at We  lcon vil overveje at lægge arealer til, hvis der er behov   for yderligere arealer til en sådan lø  sning. Det er oplyst, at sagen gennem det sidste par år har været drøftet med Ve j- direktoratet, uden at det har været muligt at finde en løsning. Jeg har forelagt Erhvervsrådets henvendelse for Vejdirektoratet, der ha r givet mig en redegørelse for sagen. Vejdirektoratet har samtidig vedlagt kopi af den brevveksling, der har været mellem direktoratet og Welcon i sagen. På baggrund af den redegørelse, jeg har modtaget fra Vejdirektoratet, skal jeg bemærke følgende:
Side 2 af 3 Hvad angår forslaget om at etablere et tilslutningsanlæg i umiddelbar ti   l- knytning til Welcon A/S kan oplyses, at der i anlægsloven for motorvejen Brande-Ris, der blev vedtaget af Folketinget den 22. april 2004, er forudsat etableret et tilslutningsanlæg ved G  ivevej (Give N) mellem Brande og Gi- ve. Der er desuden mulighed for at komme på og fra motorvejen via tilslu t- ningsanlægget ved Grarupvej syd for Brande. Såvel placering af tilslutningsanlæg som overføringer af lokale veje, he r- under Svindbækvej og Nr. Egsgår   dsvej, er fastlagt i samarbejde med Give og Brande Kommuner, og Give Kommune har i brev af 27. marts 2003 til Vejdirektoratet anbefalet, at begge de nævnte lokalveje opretholdes som særskilte vejforbindelser. Det er Vejdirektoratets vurdering, at der ikke er trafikalt grundlag for at etablere et tilslutningsanlæg i tilknytning til Welcon A/S, f.eks. pl  aceret ved Svindbækvej. Et sådan anlæg, hvor der samtidig etableres tilslutning til Nr. Egsgådsvej (og den særskilte overføring af Nr. Egsgårdsvej undlades), er overslagsmæssigt anslået til at ville medføre en merudgift på 5 -8 mio. kr. ekskl. moms i forhold til i anlægsloven beskrevne projekt. Jeg har i øvrigt fået oplyst, at der i august 2004 har været afholdt linjeb e- sigtigelse, hvor ekspropriationskommissionen har prøvet og godkendt pr o- jektet for motorvejen. Ved den lejlighed udtrykte Welcon bekymring for, at der ikke var tilstrækkelige udvidelsesmuligheder på virksomhedens areal, men spørgsmålet om eventuel etablering af frakørsel og sideanlæg ved Svindbæk bl  ev efter det oplyste ikke nævnt. Med hensyn ”Safe Parking” anlæg kan oplyses, at sådanne anlæg ikke p.t. planlægges etableret langs det danske motorvejsnet. I relation til rute 18 kan jeg oplyse, at Vejdirektoratet efter analyser af behov og muligheder for at etablere servicefaciliteter i form af rastepladser og tankanlæg mellem Vejle og Herning vil etablere et sideanlæg med tankfaciliteter ved Høgild nord for Brande. Herudover er det planen at etablere et sideanlæg med r  a- steplads mellem Ris og Ølholm. Det   anses på denne baggrund ikke for he n- sigtsmæssigt at etablere et ekstra sideanlæg lige syd for Brande i nærheden af Welcon A/S. Det skal i øvrigt bemærkes, at sideanlæg langs motorveje som hovedregel udformes, så der alene gives adgang for motorvejstrafik, dvs. uden vejforbindelser til det lokale vejnet. Selvom jeg har forståelse for Welcon’s ønske om en tilslutning til motorv   e- jen så tæt på virksomheden som muligt, mener jeg at måtte henholde mig Vejdirektoratets vurderinger og de beslutninger, der af truffet med hensyn til motorvejens placering og udformning dels i anlægsloven dels i forbi  n- delse med ekspropriationskommissionens behandling af projektet.
Side 3 af 3 Jeg mener derfor ikke, at der er grundlag for at søge projektet ændret som ønsket af Welcon. I forlængels   e heraf er der efter min opfattelse ikke grundlag for et møde om sagen. Jeg vil i stedet opfordre til, at der opre t- holdes en løbende dialog om gennemførelsen af projektet med Vejdirekt  o- ratet indenfor de af direktoratet og ekspropriationskommissionen fastlagte rammer for projektet. Kopi af dette brev er sendt til Welcon A/S.     Med venlig hilsen Flemming Hansen