Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
77 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 77:
"Finder Ministeren at den demokratiske proces kan forløbe betryggende og
korrekt ved vurderingen af fordele og ulemper ved de 2 forslag til liniefø-
ring af 1. etape af Frederikssundmotorvejen, når Vejdirektoratet i denne
sag optræder som forslagsstiller, part i sagen, fortaler for eget forslag, sam-
tidig med at Direktoratet fungerer som teknisk analysator, teknisk rådgiver
for Trafikudvalget, transport- og energiministeren og Folketinget?"
Svar:
Vejdirektoratet er som bekendt den statslige myndighed, og dermed
ekspertise, i forhold til anlæg og drift af statens veje.
Vejdirektoratet løser endvidere en række opgaver i forhold til den samlede
danske vejsektor, herunder bl.a. indsamling og bearbejdning af vej-, trafik
og uheldsdata, trafiksikkerhed, miljøforhold og trafikinformation, udarbej-
delse af vejregler og deltagelse i internationalt samarbejde.
Jeg har derfor fuld tillid til, at Vejdirektoratet i denne sag, og i øvrigt gene-
relt, formår at forholde sig objektivt, sagligt og fagligt til de indkomne for-
slag.
Vejdirektoratet har ikke en særlig interesse i at afvise forslag stillet af an-
dre end Vejdirektoratet.
Jeg kan som en illustration heraf nævne, at en lokal borger i forbindelse
med planerne om en motorvej ved Silkeborg stillede forslag om den så-
kaldte Kombi-løsning. En løsning, som Vejdirektoratet efter en trafikfag-
lig vurdering har fundet, kunne være et alternativ, der er sammenligneligt
med forslagene omfattet af den oprindelige VVM-undersøgelse. Vejdirek-
toratet er derfor i gang med en supplerende undersøgelse af denne løsning.