Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kopi til Henrik Espersen og Bornholms Passagerforening
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
004
-
000131
Trafikudvalget har i brev af 8. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 74
(Alm. del bilag 85 ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 76:
"Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 11. og 19. april 2005 fra
Henrik Espersen, Rønne og Bornholms Passagerforening vedrørende Born-
holmstrafikken, jf. alm. del
bilag 92 og 116.
Svar:
Jeg vil i det følgende tage fat i nogen af hovedpointerne, som jeg synes er
vigtige at fremføre i forhold til Henrik Espersens brev af 11. april 2005:
Baggrunden for EU-udbuddet
I 1999 rejste EU-Kommissionen en sag vedrørende spørgsmålet om, hvo r-
vidt den støtte, der løbende blev ydet til Bornholmstrafikken over finanslo-
ven, udgjorde ulovlig statsstøtte. Dette skete på grundlag af en klage fra
Scandlines, der angiveligt var foranlediget af statsvirksomheden Born-
holmstrafikkens besejling af overfarten Rønne-Mukran i konkurrence med
Scandlines.
Kommissionen henledte bl.a. de danske myndigheders opmærksomhed på
de af Kommissionen udstedte EF-retningslinier for statsstøtte til søtrans-
portsektoren, som opstiller de nærmere betingelser for, hvornår der - efter
Kommissionens opfattelse - må ydes støtte til søtransportsektoren. Ko m-
missionen fremhævede endvidere medlemsstaternes pligt til at notificere
påtænkte statsstøtteforanstaltninger og til at un dlade at udbetale statsstøtte,
før Kommissionens endelige afgørelse foreligger.
Som led i den af Kommissionen rejste statsstøttesag blev der i løbet af de
følgende to år afholdt en række møder med Kommissionen, ligesom der
blev udvekslet yderligere korrespondance om sagen. Kommissionen gav i
dette forløb både skriftligt og mundtlig udtryk for, at det var Kommissi o-