Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 519 - 000011 Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 75 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 75: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Landsforeningen for Danmarks-Jernbaner vedrørende midler til renovering af Tønder-Tinglev Banen samt Vojens-Haderslev Banerne, jf. alm. del – bilag 89" Svar: Jeg kan oplyse, at godsbanestrækningerne Vojens – Haderslev og Tønder – Tinglev for tiden er spærret for trafik. Baggrunden for de pågældende baners tilstand er, at der i en længere å  r- række ikke har været en transportefterspørgsel, der har kunnet danne grundlag for fortsat anvendelse af banerne og dermed eventuel begrunde investeringer til vedligeholdelse og mulig opgradering til tidssvarende standard. Investeringer i jernbaneinfrastruktur er bekostelige, og investeringsmidler- ne er knappe. Derfor må de økonomiske ressourcer priorit eres til opgaver, hvor samfundet samlet set opnår størst nytte af invest eringerne. Beslutning om investering i bl.a. genåbning af spærrede banestrækninger baseres de r- for i det væsentligste på vurderinger af infr astrukturens trafikale potentiale. En genåbni ng af de nævnte baner vil afhænge af en vurdering af hvilken konkret trafik, der stabilt og i en årrække med rimelig sikkerhed kan fo r- ventes. Det vil sige, at det skal kunne godtgøres, at der er trafikalt potentia- le, og at den fornødne finansiering kan tilvejebringes. Det er Trafikstyrelsens umiddelbare vurdering, at der på nuværende tid s- punkt næppe vil være et transportpotentiale, der kan begrunde en investe- ring af den størrelsesorden, det vil kræve at renovere banestrækningerne til nutidig standard. Det kan i den forbindelse oplyses, at der ikke er afsat statslige midler for indeværende eller kommende år til dette.
Side 2 af 2 Det er derfor min vurdering, at staten ikke vil kunne engagere sig i en op- gradering af banestrækningerne Tønder-Tinglev og Vojens-Haderslev med henblik på at stille infrastruktur til rådighed for den af Landsforeningen for Danmarks Jernbaner foreslåede trafikering. Med venlig hilsen Flemming Hansen