Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
519
-
000011
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
75 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 75:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Landsforeningen for
Danmarks-Jernbaner vedrørende midler til renovering af Tønder-Tinglev
Banen samt Vojens-Haderslev Banerne, jf. alm. del bilag 89"
Svar:
Jeg kan oplyse, at godsbanestrækningerne Vojens Haderslev og Tønder
Tinglev for tiden er spærret for trafik.
Baggrunden for de pågældende baners tilstand er, at der i en længere å r-
række ikke har været en transportefterspørgsel, der har kunnet danne
grundlag for fortsat anvendelse af banerne og dermed eventuel begrunde
investeringer til vedligeholdelse og mulig opgradering til tidssvarende
standard.
Investeringer i jernbaneinfrastruktur er bekostelige, og investeringsmidler-
ne er knappe. Derfor må de økonomiske ressourcer priorit eres til opgaver,
hvor samfundet samlet set opnår størst nytte af invest eringerne. Beslutning
om investering i bl.a. genåbning af spærrede banestrækninger baseres de r-
for i det væsentligste på vurderinger af infr astrukturens trafikale potentiale.
En genåbni ng af de nævnte baner vil afhænge af en vurdering af hvilken
konkret trafik, der stabilt og i en årrække med rimelig sikkerhed kan fo r-
ventes. Det vil sige, at det skal kunne godtgøres, at der er trafikalt potentia-
le, og at den fornødne finansiering kan tilvejebringes.
Det er Trafikstyrelsens umiddelbare vurdering, at der på nuværende tid s-
punkt næppe vil være et transportpotentiale, der kan begrunde en investe-
ring af den størrelsesorden, det vil kræve at renovere banestrækningerne til
nutidig standard. Det kan i den forbindelse oplyses, at der ikke er afsat
statslige midler for indeværende eller kommende år til dette.