Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 10. maj 2005   004 - 000114 Trafikudvalget har i brev af 8. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 74 (Alm. del – bilag 85 ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 74: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. april 2005 fra Born- holms Passagerforening vedrørende pressemeddelelse om prisstigninger, jf. alm. del – bilag 85. Svar: Jeg har noteret mig, at Bornholms Passagerforening nu peger på, at der fra 1. maj 2005 nu vil være en takststigning på kombinerede tog - og færgebil- letter fra Rønne til København via Ystad på 5 kr., svarende til ca. 2,3%. Det fremgår af aftalen af 23. oktober 2002, at det er aftalt at anvende 40 mio. kr. årligt på takstnedsættelser i forhold til 2002  -niveauet. Den 2. januar 2003  besluttedes det bl.a. at indsætte en ekstra Ro-pax-færge på overfarten Rønne -Køge, således at der vil være natsejlads i begge re t- ninger. Merudgiften til ændringerne blev opgjort til ca. 23 mio. kr. ekstra årligt, hvoraf 13 mio. kr. finansieredes ved at reducere takstnedsættelse rne. Der var derefter 27 mio. kr. til takstnedsættelser. Af disse besluttede følgegruppen efter høring af Bornholms Regionsråd og Kontaktrådet for Trafikb etjeningen af Bornholm at anvende otte mio. kr. til et øget antal afgange med hurtigfærgen mellem Rønne og Ystad. Bornholmerne modtager således ca. 19 mio. kr. som følge af aftalerne vedr. færgebetjeningen af Bornholm. Endvidere blev det i forlængelse af aftalerne besluttet, at taksterne fra og med 1. maj 2005 skulle tage udgangspunkt i 2002-priser, korrigeret for den generelle pris- og lønudvikling. Dette er stadigvæk udgangspunktet for de priser, der fra 1. maj 2005 træder i kraft på den samfundsbegrunded e fær-
Side 2 af 2 gebetjening af Bornholm. Der vil således  – generelt set – være tale om uændrede eller faldende reale priser på rejser til og fra Bornholm. Bornholmstrafikkens priser efter 1. maj 2005 er i Trafikstyrelsens kontrakt med Bornholmstrafikken reguleret ud fra dels det gennemsnitlige takstni- veau og dels ud fra et maksimalt takstniveau. Det betyder at den enkelte billet aldrig må koste mere end maksimaltaksten, og at den samlede o m- sætning af en given billettype skal bygge på det gennemsnitlige takstn i- veau. Denne regulering giver rederiet visse frihedsgrader i form af muligheden for at differentiere priserne, og måden hvorpå billetterne reguleres, vil sa  m- tidigt sikre, at det gennemsnitlige prisniveau alt andet lige vil svare til ud- gangspunktet. Årsagen til, at   der fra 1. maj 2005 kan forekomme prisstigninger på b e- stemte billettyper er, at Bornholmstrafikken siden 2002 har differentieret priserne på pr odukterne gennem en omlægning af takststrukturen uden at der er sket en generel takstnedsættelse, og at der har været en øget prisdif- ferentiering mellem ruter og sæson. Bornholmstrafikken har således siden 2002 foretaget en omfattende o m- lægning af billetsystemet, der har betydet, at visse billettyper i 2003 og 2004 har været billigere end billetterne var i 2002. Og derfor virker stig- ningen på visse billettyper umiddelbart større med overgangen til udbudt trafik 1. maj 2005, end hvis stigningen var jævnt fordelt over hele perioden 2002 - 2005. Det er endnu for tidligt at vurdere, om Bornholmstrafikkens takstgennem- snit lever op til kontraktens krav. Det kan dog fastslås, at Bornholmstrafi k- ken lever op til kravene om overholdelse af maksimaltaksterne på Rønne - Ystad-ruten. Transport- og Energiministeriet er i øjeblikket i færd med at vurdere de tilsvarende maksimaltakster på  Rønne-Køge-ruten. Med venlig hilsen Flemming Hansen