Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18. april 2005
409
-
16
Trafikudvalget har i brev af 8. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 7
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 7:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. oktober 2004 fra
Grindsted Erhvervsfremme vedrørende vejforbindelser til og fra Bil-
lund/Grindsted, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, TRU alm. del b
i-
lag 36".
Svar:
I henvendelsen fra Grindsted Erhvervsfremme foreslås det, at der etableres
en ny vejforbindelse fra Billund/Grinsted til Vorbasse og herfra videre til
Esbjergmotorvejen ved Lunderskov via den eksisterende rute 469, der kan
aflaste Vejle by og motorvejsnettet i Trekantområdet for trafik.
I henvendelsen nævnes nogle konkrete forhold til støtte for en sådan ve j-
forbindelse.
Henvendelsen giver mig anledning til følgende bemærkninger:
Trafikaftalen af 5. november 2003 omfatter etablering af en motorvej mel-
lem Herning og Vejle, der gennemføres etapevis, med tilslutning til E45
nord for Vejle. Endvidere indgår det i aftalen, at der skal udarbejdes b e-
slutningsgrundlag for udbygning af E45 fra 4 til 6 spor på strækningen o m-
kring Vejlefjordbroen mellem Herslev og Hornstrup og at der senere skal
udarbejdes beslutningsgrundlag for udbygning af E20/E45 Fredericia Kol-
ding.
Vejdirektoratet gennemførte i 1997 en undersøgelse af mulighederne for at
forbedre vejforbindelserne til Billund (Veje til Billund), som indgår i
grundlaget for statens vejplaner i området. Blandt forslagene til vejforbe d-
ringer til Billund var bl.a. et forslag 5, der ligesom forslaget fra Grindsted
Erhvervsfremme omfatter en omfartsvej ved Hejnsvig og Vorbasse (rute
./.