Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
11. maj 2005
004
-
000110
Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
64
-
72 (alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 68:
Hvordan forudser ministeren, at udviklingen i person- og godstransport på
de danske jernbaner vil være i de kommende 5, 10 og 20 år med - hen-
holdsvis uden etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt og
hvilke støjkonsekvenser vil denne udvikling få for strækningen mellem
København og Roskilde?
Svar:
Der er i den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Ra-
dikale Venstre og Kristendemokraterne af 5. november 2003 truffet beslut-
ning om at gennemføre en strategisk analyse af de mulige løsninger til
fremtidig forbedring af banekapaciteten mellem København og Ringsted.
Som led heri udarbejdes sammenlignende økonomiske overslag for de for-
skellige mulige anlægsalternativer, samt beregninger af hvor mange per-
sontog som det kan betale sig at køre på disse hhv. hvor mange godstog der
er behov for.
Undersøgelserne pågår og det er i forligskredsen efterfølgende aftalt, at
denne analyse ønskes afsluttet til 1. juli 2005. Analysen bliver dog for-
mentlig forsinket.
I den sammenhæng indgår naturligvis også spørgsmålet om hvor mange
tog der forudsættes at komme til at køre på delstrækningen København
Roskilde afhængig af løsningsalternativet samt en vurdering af de hertil
hørende støjproblemer.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen