Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 11. maj 2005 004 - 000110 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 64 - 72 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 68: Hvordan forudser ministeren, at udviklingen i person- og godstransport på de danske jernbaner vil være i de kommende 5, 10 og 20 år med - hen- holdsvis uden etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt og hvilke støjkonsekvenser vil denne udvikling få for strækningen mellem København og Roskilde? Svar: Der er i den politiske aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det Ra- dikale Venstre og Kristendemokraterne af 5. november 2003 truffet beslut- ning om at gennemføre en strategisk analyse af de mulige løsninger til fremtidig forbedring af banekapaciteten mellem København og Ringsted. Som led heri udarbejdes sammenlignende økonomiske overslag for de for- skellige mulige anlægsalternativer, samt beregninger af hvor mange per- sontog som det kan betale sig at køre på disse hhv. hvor mange godstog der er behov for. Undersøgelserne pågår og det er i forligskredsen efterfølgende aftalt, at denne analyse ønskes afsluttet til 1. juli 2005. Analysen bliver dog for- mentlig forsinket. I den sammenhæng indgår naturligvis også spørgsmålet om hvor mange tog der forudsættes at komme til at køre på delstrækningen København  – Roskilde afhængig af løsningsalternativet samt en vurdering af de hertil hørende støjproblemer. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2