Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 11. maj 2005 004 - 000110 Trafikudvalget har i brev af 6. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 64 - 72 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 67: Kan ministeren oplyse, hvilke støjmæssige konsekvenser anvendelsen af ældre og slidte godsvogne har for jernbanestrækningen mellem København og Roskilde. Svar: Ved årsskiftet 2005/2006 forventes nye regler, der fastlægger stø jgrænser på nyt materiel at træde i kraft. Det b etyder i praksis at nye godsvogne fra 2006 skal udstyres med nye typer bremser af kompositmateriale. For den enkelte godsvogn vil dette betyde et mindre slid på hjul ene og der opnås herved en reduktion af rullestøjen i forhold til de godsvogne med bremse- klodser af støbejern, der i overvejende grad anvendes i dag. En forudsætning for denne reduktion vil være at skinnernes vedligeholdelse er i en kvalitet, der modsvarer den bedre hjulkvalitet. For at det støjsvage materiel kan give en mærkbar effekt langs med jernba- nestrækningen kræver det, at en væsentlig del af godsvognene er udskiftet med støjsvagt materiel. Der kan eksempelvis opnås en reduktion på ca. 3 dB af bidraget fra godstog, hvis 60% af godsvognene er udskiftet med støj- svagt materiel. Reduktionen forventes at være i størrelsesordenen 8-10 dB for den enkelte vogn. Grundet vognenes lange levetid og det store antal godsvogne vil det være nødvendigt med en systematisk udskiftning af bremserne på det eksistere n- de materiel for at opnå en væsentlig reduktion af støjen indenfor en ove r- skuelig årrække. Da godsvogne ikke er knyttet til en enkelt stræ kning, men anvendes på hele det europæiske jernbanenet og tilhører en omfatte nde og forskellig ejerkreds, er dette en europæisk problemstilling og ikke kun knyttet til en enkelt strækning. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2